måndag 12 november 2007

Det litterära Stockholm goes pusseldeckare

Typisk grå måndag: doften av regnfuktigt ylle, våta lövhögar, begynnande halsont. Jag var ute och irrade på Kungsholmen tidigare i morse, en hopplös söderortsbo utanför sitt naturliga element, nertyngd av svår Mondayitis när jag helt plötsligt hade ett härligt life imitating art-moment. Mitt i måndagstristessen och det begynnande halsontet: Skillinggränd, hem åt Puck och Einar Bure i Maria Langs 50-talsdeckare! I En skugga blott från 1952, en underbar Stockholmsbaserad pusseldeckare där Shakespeare-citat trängs med undansmugglande Stagneliusbrev och mordlystna akademiker, upptäcker Puck ett lik i sitt badkar i den trivsamma lägenheten på Skillinggränd. Den utspelar sig de där tröstlösa veckorna mellan Allhelgona och första advent, och eftersom jag gillar att följa mina favoritböcker in i årstiderna - John Irving, The Secret History och allmän New England-porr på hösten, Dickens julsagor i december - funderar jag på att tillbringa kvällen på Skillinggränd anno 1952.

2 kommentarer:

Ika sa...

Ibland älskar jag internet. Nu, t.ex, när jag kunde läsa din blog, bli inspirerad att läsa pusseldeckare med Shakespearecitat, novemberstämning och stockholmsmiljö, och därefter omedelbart loghga in på bibbans hemsida och beställa nämnda pusseldeckare. Jag älskar internet. och alla fina bibliotek!

The Girl Least Likely To sa...

Åh vad fint! Du måste berätta vad du tycker.

På tal om bibliotek, förresten: Humanistiska Biblioteket spelar en stor roll i En skugga blott. Nu för tiden huserar Spy Bar i Hum B:s gamla lokaler. Oh the humanity!