onsdag 7 november 2007

Bra om Coelho

Jag har länge närt ett - inbillar jag mig - sunt förakt mot Paulo "Plattitydkungen" Coelho och har nästan tappat räkningen på de gånger jag blivit påtvingad Alkemisten av stjärnögda Agneta Sjödin-newagare som hävdar att den "förändrar liv". Ylvas text om Coelhos kvinnosyn artikulerar nästan allt jag ogillar med nutidens mest överskattade författare. Läs, läs, läs!

Uppdaterat: Upptäckte precis att jag satt citattecken kring Alkemisten istället för att kursivera. Det säger en hel del om vad jag tycker om Coelhos litterära kvaliteter - inte ens mitt undermedvetna klarar av att behandla hans litterära verk som, well, litterära verk.

13 kommentarer:

Ylva sa...

Oj vad roligt att du gillade vad jag skrev!
Jag blev faktiskt lite förvånad över att så många hållit med om det jag skrivit. Jag var nästan beredd på att bli nedkommenterad av slemgubbens påhejare, typ "hur KAN du säga så, han som är så fiiin".
Vi kanske ska bilda klubb, som Pi föreslog...

The Girl Least Likely To sa...

Hehe, jag skulle gå med i den klubben. Coelho haters, unite and take over! Nej men ärligt talat, han är för bedrövlig, såväl stilistiskt som innehållsmässigt, och att han generar miljonupplagor är bara sorgligt. Du som är i bokhandlarbranschen, kan du inte göra som Jack Blacks karaktär i High Fidelity och vägra låta folk köpa Coelhos böcker? (I det fallet gällde det skivor, men principen är elitistisk och kul.)

Anastasia sa...

Jag har undvikit att läsa Coelho, det har bara inte känns så fräscht att dömma av bakside-blurbarna, men jag vill bara uttrycka min sjuka glädje över att min Twin Peaks-box kom idag! Fast jag kan inte titta förrän alla läxorna är gjorda :(

Sara sa...

Jag har hört att han är en RIKTIG snuskgubbe privat också...

Annika sa...

Kan inte hålla med mer! Coelho är sån jävla skit. Så många gånger har jag blivit förvånad över att människor som jag ansett har god litteratursmak älskar denna man som inte skrivit många meningar utan klyshor. Det har seriöst fått mig att omvärdera folk i min omgivning.

Ylva sa...

Åh det finns mycket jag skulle vilja vägra att sälja! Jag har pratat med min chef om det men han går inte riktigt med på det, även om han i princip håller med mig. "Man måste vara en hora för att överleva" säger han bara...
Vilket får mig att längta till den dag jag vinner ett par miljoner, kan starta en egen bokhandel/antikvariat där jag bara ska sälja böcker jag tycker om och står för, samt ha en liten afternoon tea-servering in the back, där jag skulle hyra in en Tolkien-liknande farbror som skulle sitta och röka pipa dag ut och dag in i tweedkavaj, som kuttersmycke.

Ylva sa...

Och Annika (och ni andra): visst är det så att man plötsligt känner sig lite tveksam till folk när de benhårt hävdar hur mycket de gillar Coelho...

The Girl Least Likely To sa...

Anastasia: Deluxeboken kommer till Åhléns i region 2 den 28 november! Can't wait!

Trevligt med alla anti-Coelhomänniskor, y'all! :)

30-nånting sa...

Jag måste instämma i kritiken mot Alkemisten. Jag gillade den inte för fem öre. Däremot, och nu kanske jag får på moppo, gillar jag verkligen Veronika bestämmer sig för att dö. Men det kanske är för att jag har lite problem med att uppskatta det jag har i nuet, och behöver alla påminnelser jag kan få om att göra det. Elva minuter har jag också läst och den gjorde absolut ingenting för mig.

*Malin* sa...

Jag vågar egentligen inte ge mig in i debatten, men jag blir ledsen när man pratar om att "förbjuda" litteraur. Ja, jag erkänner att jag gillar Coelho, inte älskar.

Personligen uppskattar jag oerhört att alla har så olika smak. Det berikar. Tänk vad tråkigt om alla skulle läsa exakt samma och tycka exakt samma. Fy vad tråkigt.

Men det är bara vad jag tycker...

camilla sa...

"Alkemisten = The Celestine Prophecy meets Harry Potter"

citat från TV-serien The Book Group - Bokcirkeln som slutade läsa

anna-stina sa...

Jag dristar mig till att sticka ut :-) och berätta att jag under flera år som gymnasiebibliotekarie läst "Djävulen och fröken Prym" tillsammans med eleverna. En jättebra bok att diskutera moraliska dilemman utifrån. Dessutom tycker både jag och många av eleverna att det är en bra och spännande bok.

Jag kan förstå om man har svårt för Coelho, men egentligen skiljer sig hans författarskap inte så mycket från andra gubbar i hans ålder, om man nu ska jämföra. Det är väl bara det att han är lite tydligare i sitt sätt att välja en idé och sedan driva den genom en bok.

Jag gillar allt jag läst av Coelho, utom Elva minuter, som var VÄL naiv och gubbig i mina smak.

Ylva sa...

Jag kan hålla med om att Coelho kan passa tonåringar, för att väcka funderingar på livets svårigheter och dilemman, men jag anser personligen att vuxna människor, förhoppningsvis, finner hans böcker lite väl förenklade och förenklande.