onsdag 14 november 2007

Bokfemman vecka 46: litterär middagsbjudning

Jag har inte hunnit med någon bokfemma på ett tag nu, men den här veckans tema var bara för oemotståndligt:

Veckans tema är middagsbjudning, men den här gången för författare. Nämn fem författare som du skulle vilja bjuda hem på middag och motivera varför.


1. Oscar Wilde. En given förstaplatstagare - Wilde var under sin livstid smått legendarisk för sina witty aforismer och sin förmåga att trollbinda alla festdeltagare med sin bländande konversationsförmåga. Vi skulle ha det alldeles rasande trevligt, Oscar och jag, det är jag övertygad om.

2. Stephen Fry. Ingen middagsbjudning är komplett utan min platoniske make. Givna samtalsämnen: blessay-formatet versus snuttifiering, London, iPods, P G Wodehouse, Hugh Laurie. Dessutom vore det intressant att höra vad Wilde tycker om Stephens tolkning av honom i Wilde.

3. Donna Tartt. Jag träffade författaren till den mest vällästa romanen i min samling (den obscent snygga Penguin Classics-utgåvan ligger just nu på mitt nattduksbord så att jag kan plocka fram den och njuta av meningar jag kan utantill närhelst jag känner för det) när hon var i Sverige för att marknadsföra The Little Friend och blev helt golvad över hennes sydsatscharm, humor och - faktiskt, trots att hon ser ut som en sträng skolfröken på alla författarporträtt - charm. Dessutom har jag hört rykten om att hon kan dricka vem som helst under bordet, särskilt om det serveras bourbon.

4. Joyce Carol Oates. Mest för att se till att hon får något i sig.

5. Bret Easton Ellis. Ellis gick på Bennington, förlagan till såväl Den hemliga historiens Hampden College som Camden College, där Ellis' roman The Rules of Attraction utspelar sig, tillsammans med Donna Tartt. Att, med ett glas Merlot i handen och Tom Waits på stereon, lyssna på hur två av det unga litterära Amerikas mest framstående författare bondade på frat parties och i bibliotek samtidigt som embryona till deras alster växte fram... visst låter det underbart?

Bubblare: Paul Auster och Siri Hustvedt, Agatha Christie, Marian Keyes.

9 kommentarer:

Marianne sa...

Förutom bloggen har jag ännu inte läst något av Fry.
Något förslag på vad som kan vara lämpligt att börja med?

För övrigt visades "Who Do You Think You Are?"-avsnittet med honom i repris nyligen.
Fascinerande och tragisk släkthistoria, bl.a. dog hans mammas faster och kusiner i koncentrationsläger och på faderns sida fanns personer som hela livet åkte in och ut på "pauper houses".
Någonting i stil med fattighus med arbetsplikt, tror jag.

The Girl Least Likely To sa...

Debutromanen The Liar, en snuskigare queerverion i internatskolemiljö, är en bra inkörsport till Fry, tycker jag. Likaså Making History eller självbiografin Moab Is My Washpot. Berätta gärna vad du tycker!

Ylva sa...

Jag är för tillfäller uppslukad av Moab is my washpot och rekommenderar såklart den! Att läsa engelska är underbart i sig när det behandlas väl, men Stephen Fry är helt otrolig på att bemästra och använda språkets möjligheter. WOW!

Bra urval av middagsgäster, där skulle man vilja vara en fluga på väggen! Och jag tycker det är väldigt fint av dig att tänka på Joyce Carols hälsa.

Marianne sa...

Då litar jag på er!
"Moab..." får det bli till att börja med.

Anonym sa...

Bra val! Fast Ellis debut var Less Than Zero.

/Patrik

The Girl Least Likely To sa...

Patrik: Oj, nu skäms jag...

Annika sa...

Det unga litterära... det var väl ändå ett bra tag sedan?

The Girl Least Likely To sa...

I litterära sammanhang anses man väl ung tills man fyllt 60? Raka motsatsen till fotboll och modellande.

Annika sa...

Ok då.