lördag 24 november 2007

Blurbens genomslag på den svenska bokmarknaden

Jag börjar låta som en trasig skiva med mitt ständiga hyllande av DN:s boklördagar, men faktum är att de lyckats även den här lördagen. Allra bäst gillade jag artikeln om författarblurbar, ett ämne jag avhandlat
flera gånger tidigare i höst, och om hur dessa är på väg att få genomslagskraft även på den svenska bokmarknaden. Jag har vid flera tillfällen stått i en bokhandel och på vinst och förlust köpt en för mig helt okänd bok av en författare jag aldrig hört talas om bara för att Bret Easton Ellis/Augusten Burroughs/Zadie Smith/Elizabeth Berg/yada yada yada skrivit ett entusiasmerande omdöme på omslaget. För mig fungerar blurbarna lite på samma sätt som när man låter vänner och bekanta med dokumenterat bra boksmak rekommendera oprövade litterära kort. Jag vet ju att jag till exempel gillar Augusten Burroughs, och jag vet att Johanna L alltid rekommenderar bra böcker, ergo impulsköp av The Book of Joe, som båda talat varmt om - Augusten i form av en blurb, Johanna på Bokhora. Om jag någon gång kan sluta lyssna på "Four Strong Winds" och drömma mig bort till Albertas storslagna landskap tänkte jag läsa den i helgen. Återkommer med omdöme.

Eftermiddagens och kvällens plan: thaimat, vin och Twin Peaks, möjligen i omvänd ordning. Nästa vecka kommer jag att vara överlycklig ägarinna till Twin Peaks: The Definite Gold Box Edition. Okej att jag redan har 90-talets och följaktligen tidernas bästa TV-serie både på dvd och knastrigt kassettband anno tidigt 90-tal, men dude... DELETED SCENES! Fatta att det finns scener från Twin Peaks jag ännu inte sett; potentiellt livsomvälvande scener som kan komma att få mig att se hela serien med nya ögon.

Geek for life!

6 kommentarer:

Ylva sa...

Du menar "greek for life"...haha!

The Girl Least Likely To sa...

HAHA!

Anonym sa...

På tal om twin peaks - jag tror du kommer älska det här framträdandet som är från Letterman bara typ 3 veckor den. Jag har blivit helt förälskad i den här bruden.

Kom att tänka på dig, har trots allt läst dig en del och har en känsla av att hon är "up your alley" också. Kan ha fel.

http://www.youtube.com/watch?v=5GlHKl9S70o

sam

Anastasia sa...

Du, vad hände med Johnny och Mrs. Horne? Jag såg om piloten och ett par avsnitt häromdagen och kom på att jag hade totalt glömt dem.

På tal om AWESOME såg jag en nytagen bild på Gillian Anderson... med rött hår. TILL INSPELNINGEN!!!

The Girl Least Likely To sa...

Sam, Nicole Atkins är bland det bästa jag hört på senare år. Hennes uppträdande hos Letterman fick mig att tänka på Neko Case: Washington State, the Roadhouse, rökiga chantreusses och farliga drömmar. Helt rätt tänkt; I love! Hon finns inte på CDON.com, hur får man tag på en lagligt köpt skiva? (Jag vill ändå premiera Twin Peaks-tendenser.)

Anonym sa...

Coolt! Trodde väl det - kändes inte direkt som nån vild gissning. Så du hade redan sett henne hos Letterman? På tv eller? HAde kanske hellre sett det på tv än youtube, nu okmmer jag för alltif ha sett henne för första gången på youtube, men skitsamma.
Själv kommer jag av nån märklig anledning att tänka på James Bond i Roger Moores tappning. Hon låter som nåt som skulle kunna vara ledmotiv i typ "Moonraker".
Skit i lagligt, ladda ner nu i stället. Köp sen! Så du slipper vänta.

Sam