tisdag 20 november 2007

Adlibris-beställning of the month

Åh, jag är så nöjd med den Adlibris-beställning jag lade in alldeles nyss:

CHAMBERS, CLARE: LEARNING TO SWIM
PERROTTA, TOM: LITTLE CHILDREN
PICOULT, JODI: NINETEEN MINUTES
PERROTTA, TOM: THE WISHBONES
CUSK, RACHEL: ARLINGTON PARK

Litterärt och underhållande på en gång. Jag blev så lycklig över att Adlibris har Tom Perrottas Joe College i sortimentet nu. Visserligen inte i lager, men ändå. The Abstinence Teacher gav massor med mersmak för Tom Perrotta - ni som ännu inte är övertygade om Perrottas storhet, återbekanta er med min lilla lovebombing här. Jag har inte sett filmatiseringen av Little Children, och det är jag glad över. Jag vet inte vad ni tycker, men jag kör stenhårt på "först boken, sedan filmen"-metoden. Annars ser jag bara en halvnaken Kate Winslet var och varannan sida. Inte, och det här tål att understrykas, för att en halvnaken Kate Winslet skulle vara en dålig grej. Gud, har ni SETT henne i nya reklamkampanjen för Trésor? Helt breathtaking, och då menar jag inte Seinfeld-breathtaking utan de facto-breathtaking, som i: får andnöd av hennes överjordiska, men ändå arketypiskt brittiska, skönhet. Hon får mig att tänka på Lizzie Bennett-promenader i engelska landsbygden, gröna kullar och mjölkvita, fuktiga skyar. Dessutom - hej, jag sparkar in lite öppna dörrar under kafferasten om det är lugnt? - är det befriande med en Hollywoodskådis som inte dukat under för det sjuka lollipop-idealet. Kate Winslet kan vara det tjusigaste jag vet.



The English Rose personifierad.

6 kommentarer:

Martina sa...

Då måste jag genast kontra med den andra engelska rosen Rachel Weisz, ytterligare en skådis som inte passar in i det hollywoodska idealet... så fantastiskt vacker som hon var i The Fountain i sin vita mössa & kappa i snön, det går inte att med ord beskriva.

Nog för att Kate Winslet också är ett av mina skönhetsideal =).

The Girl Least Likely To sa...

Åh ja, Rachel Weisz är gudomligt vacker hon med!

30-nånting sa...

Jag håller helt med. Hon är otroligt vacker. Jag har sett filmen Little children och tyckte att den var jättebra. Förmodligen är boken ännu bättre! Kolla gärna in Kate på YouTube som gäst hos Parkinson där hon berättar om filmen. Det är bra grejer...

Masha sa...

kate är en given favorit. den andra cate med, för den delen.

Tekoppen sa...

Appropå Jodi Picoult - har du läst My Sisters Keaper, och vad tyckte du i så fall? Alltid intressant att höra :-)

Själv gillade jag spänningen men tyckte att slutet schabblade bort själva grundfrågorna och blev för Hollywood. Något mästerverk var det väl inte men ändå har jag nästan funderat på att läsa mer av Picoult... så jag inväntar med spänning ditt blogginlägg om Nineteen Minutes.

Måste säga att jag diggar din blogg, läser den så gott som dagligen och att du har inspirerat mig till att skaffa egen blogg. Tack! Och sluta inte skriva för då blir jag riktigt sur! ;-)

The Girl Least Likely To sa...

Tekoppen, jag har läst flera Jodi Picoult-böcker, däribland My Sister's Keeper. Kombinationen bladvändare och etiska dilemman är väldigt tacksam, tycker jag. Om du inte redan gjort det borde du kolla upp The Tenth Circle - det är nog min Picoult-favvo. Fascinerande om mänskliga förhållanden och med fina skildringar av Alaska.

PS: Tack för berömmet, vad glad jag blir! :) Jag ska inte sluta blogga, lovar.