torsdag 25 oktober 2007

Vad Magnus Uggla egentligen menade när han sjöng "den 25e smäller det"



25 minuter på Akademibokhandeln resulterade i en, om jag får säga det själv, ganska oslagbar litterär godispåse. Lite sött, lite salt, lite rosafluffiga skumbananer. En annan bokbloggare (någon jag länkar till, tror jag bestämt - help me out here!) skrev om The House at Riverton för ett tag sedan, och när jag öppnade boken och spottade en Rebecca-parafras var det kört. Nya Patricia Cornwell åkte också ner i varukorgen, trots att jag egentligen gett upp att hon ska producera en ny The Body Farm. Något hände när hon bytte berättarperspektiv från första person till tredje; nu andas hennes böcker direkt-till-TV-thrillers av det slag Kanal 5 brukar visa på söndagskvällar snarare än När lammen tystnar. Ändå fortsätter jag läsa, fortsätter köpa HARDCOVER goddamnit. Hoppet är det sista som överger människan, och jag är villig att ge forna favvoförfattare en, två, tre och tio chanser innan jag bestämmer mig för att göra slut. Varför jag envisas med att köpa och läsa Joy Fieldings ganska mediokra och formulaartade slentrianthrillers vet jag inte. När jag hade badkar var hennes böcker perfekt badkarsläsning trötta vardagskvällar då man inte vill läsa något ansträngande. Nu äger jag inte längre ett badkar, så den ursäkten är körd. Hon kanske funkar i soffan en trött vardagskväll? Längst ner till höger ser ni Anita Shreves nya roman, Body Surfing. Jag är oerhört svag för hennes välskrivna relationsromaner, som ofta utspelar sig vid vatten. Så även den här, som nyligen utkom på svenska under titeln Strandsommar. Det är sommar i en kuststad i New England, misstag och bitterljuva känslor. Klimakterielitt blir inte så mycket bättre än det här.

Ni har väl noterat den grönvita älsklingen i mitten på nedre raden? Jag börjar så smått leka med tanken på att införskaffa fler Penguin Celebrations-utgåvor. Inte alla, det vore lite väl Shopaholic goes bokhora (en Sophie Kinsella-titel jag tyvärr aldrig tror att vi får uppleva...), men sisådär en... tio? Everything Is Illuminated t ex, jag har ju aldrig läst Jonathan Safron Foer fastän jag vet att jag nästan är predestinerad att älska honom - New York, litterärt underbarn, rejäla pålåster- & Siri Hustvedt-vibbar från honom och Nicole... - och jag tänker att det här skulle vara ett helt idealiskt tillfälle att rätta till det lilla misstaget. Samma sak med The Impressionist av Hari Kunzu, What a Carve Up! av Jonathan Coe (jag får The House of Sleep rekommenderad till mig med en alarmerande frekvens, särskilt när jag börjar lovebomba Kate Atkinson - dags att skrida till handling!), How I Live Now av Meg Rosoff och The English av Jeremy Paxman. Alla titlar som hamnat på min episka "att läsa"-lista vid ett eller annat tillfälle. Jag kommer förmodligen att köpa dem förr eller senare, så varför inte passa på nu?

Jag försöker alltid rationalisera mina bokinköp. Det hör väl till sjukdomsbilden för alla typer av beroenden?

3 kommentarer:

Marianne sa...

Oj, vilken härlig köporgie!

Mitt inköpsrekord är 17 böcker vid ett och samma tillfälle. Det var vid ett besök i Sthlm, med grundliga räder på Akademi och Hedengrens.
Inför hemresan var jag givetvis helt inställd på en sväng till PocketShop på centralen också. Kompisen tyckte att det verkade lite onödigt.
Märklig människa. :-)

Väntar förresten på ett bokpaket med bl.a. "Water for Elephants", ser verkligen fram emot den.

Ylva sa...

Du kommer med all säkerhet att älska Safran Foer. Jag har bara läst Extremt högt och otroligt nära men blev kär direkt. Precis i samma anda som frun och i intellektuell- NY-skolan enligt "Huster" (Hustvedt/Auster, inte för jag tvivlar på att du fattar, men i alla fall...)Det spelar ingen roll att de fyra skriver så lika - eftersom det är så fantastiskt bra är det bara en välsignelse!

Men vad tycker man egentligen om Anita Shreve? Jag skattar Light on Snow som en av de bästa böcker jag läst (på min topp 50, kanske), men Pilotens hustru var det sämsta dravel jag tagit del av, inte långt från Harlequin-estetiken (and I should know!)Varför är hon så ojämn? Jag packade upp Body Surfing som pocket igår på mitt jobb i bokhandeln, men vågade inte riktigt satsa på den. Men det kanske blir den efter allt annat ssom väntar...

The Girl Least Likely To sa...

Marianne: Oj, 17 böcker?! Mitt rekord är nog 10 vid ett och samma köptillfälle.

Ylva: Jag har inte läst Pilotens hustru men älskade liksom du Light On Snow. Gillade även The Weight of Water och A Wedding in December, men jo, hon är nog lite ojämn. Jag tror dock på Body Surfing.