tisdag 9 oktober 2007

Två dagar kvar...

Ser 2007 års mottagare av Nobelpriset i litteratur ut så här?



Enligt Ladbrokes är chansen stor att det blir så, men jag kan inte erinra mig om senaste gången förhandsfavoriten vann, så jag är inställd på att bli förvånad på torsdag. Borde jag panikbeställa Zuckerman-böckerna för att vara på den säkra sidan? På tal om förvånande: Haruki Murakami i Nobelprissammanhang? Han dök upp lite längre ner hos Ladbrokes, strax efter Joyce Carol Oates. Missförstå mig rätt, jag älskar Murakami, men som Nobelpriskandidat känns han lite otippad. För läst, för känd, för många pocketutgåvor att välja mellan på vilken Akademibokhandel som helst. Å andra sidan kanske det är dags att dela ut priset till en populär författare? I så fall har Philip Roth, Murakami och Oates goda chanser. Strax efter ett på torsdag vet vi. Fram tills dess håller jag fast vid hoppet om att årets Nobelpristagare kommer att se ut så här:



Korrektion: så här plus ett kvarts sekel. Vilken babe Joyce Carol Oates var som ung! Jag blir påmind om America's Next Top Models kanske mest underskattade deltagare, Lluvy från säsong fyra. Hon jämfördes ofta med Shelley Duval, men jag tänkte hela tiden på Joyce Carol Oates. Å andra sidan delar Oates och Shelley Duval de där älvlika, överjordiska dragen, så jag kan förstå den jämförelsen.

Alternativ rubrik till det här inlägget: "Från Nobelpris till Top Model på två meningar."

8 kommentarer:

Spectatia sa...

Ooo! Vad hon var stilig.

Jag gjorde just så där för några veckor sedan, beställde några extra Roth ifall, ifall... Ska ju ändå läsa dem någon gång. ;-)

The Girl Least Likely To sa...

Ja, visst var hon? Helt stunning.

Jag tror att jag ska följa ditt exempel. När det gäller Oates har jag mitt på det torra - äger större delen av hennes böcker sedan tidigare.

Det enda tråkiga med ifall nu Roth skulle vinna är att det då lär dröja vääääldigt länge tills Oates - eller någon annan av mina många amerikanska favoriter - kommer på fråga igen. Jag vet att akademin hävdar att de inte alls resonerar så, men jag tror det.

Anastasia sa...

Hon ser mänsklig ut... wow.
Men vad roligt, nu har jag något att göra i skolan på tidig torsdagsmorgon! Refresh, refresh, refresh ;)

Katarina sa...

Jag hoppas som vanligt på att det blir Milan Kundera, men även han är "tyvärr" nog för populär hos bokhandlarna för att det ska gå hem.

Ylva sa...

Vilken pingla! Nytagna bilder av damen upplever jag tyvärr mest som skrämmande...
Kan någon av er Oates-ladies säga vilken av hennes romaner man ska läsa för att börja älska henne? Jag har läst Djur och tyckte det var en petitess och dessutom skräp (ursäkta om jag trampar på någons fot...) men har Mulvanys och Mitt i livet, olästa, i hyllan. Blev avskräckt efter Djur...

The Girl Least Likely To sa...

Ylva: Blonde! Blonde! Blonde! Eller Bellefleur om du kan få tag på den. The Falls är också fantastisk.

Ylva sa...

Tack för tips! Blonde har jag bara hört gott om, så den finns faktiskt redan i min bokhylla. Fallen har väl däremot fått ganska blandad mottagning... Men jag tar tag i Blonde, då , eftersom den redan finns inom behändig radie!

The Girl Least Likely To sa...

Äh, don't believe the haters, The Falls är det bästa Oates skrivit på åratal. Men börja med Blonde, den kan jag nästan garantera att du kommer älska.