fredag 19 oktober 2007

Preliminär packningslista inför bokkollot:



Mysbyxor (I'm with you, Camilla!), klänning + högklackat till middagen och så det viktigaste: böckerna. Eftersom 770 sidor mastodontroman och nytt arbete inte rimmar så väl följer lovely I Am Charlotte Simmons med. Eftersom jag är läsoptimist packar jag även ner två böcker till: Everyman av Philip Roth och The Book of Joe av Jonathan Tropper. Och nu ser jag att det blir ett ogenomtänkt men ändå tydligt tema i min bokkollolektyr - samtidsamericana i fläskig "Houston, Texas-bo på All You Can Eat-buffé"-tappning (han svämmar ut över alla håll och kanter, Tom Wolfe, och jag älskar det) respektive återhållsam ortotexi light-utformning. Reflektion: för att vara anglofil läser jag anmärkningsvärt mycket genomamerikansk litteratur. Andres Lokkos diagnos på den engelska patienten från 1998 - åh, Bibel, jag kan fortfarande känna en nästan fysisk saknad, fantomsmärtor efter 90-talets bästa popkulturella magasin - stämmer fortfarande: i slutskedet går den engelska patienten (aka anglofilen) in i förnekelsestadiet och nördar in sig på något specifikt amerikanskt, allt för att dölja att hjärtat fortfarande är kvar i en osig greasy spoon i Mile End. Denial, not just a river in Egypt.

Inga kommentarer: