tisdag 2 oktober 2007

Ny finfin översatt litteratur

Köpte senaste numret av Hennes igår och upptäckte att två The Girl Least Likely To-favoriter snart utkommer på svenska: The Memory Keeper's Daughter, som jag ju läste och gillade nyligen, kommer på Bra Böckers förlag under titeln Bilden av Phoebe nu i oktober. Jodi Picoults näst senaste roman, The Tenth Circle, finns sedan början av september i svenska bokhandlar. Titeln är otippat nog Den tionde cirkeln. Ingen kan som Picoult kombinera frenetisk bladvändar-feeling med komplexa etiska dilemman, och Den tionde cirkeln kan vara hennes mest mångsidiga och spännande roman hittills. Kolla upp! Eftersom jag VVÖ:ar (Vågar Vägra Översättningar) kan jag inte uttala mig om huruvida översättningen är bra eller inte, men berättelsen i sig är, inbillar jag mig, stark nog att överleva det mesta.

Uppdatering: Den tionde kretsen heter nästannya Picoult på svenska. Inte Den tionde cirkeln. Hmm, rätt logisk översättning egentligen. (Need. More. Coffee! Alternativt crack.) Tack, Paula!

1 kommentar:

Paula sa...

Kollade Picoult - Den tionde kretsen heter den! Verkar bra!
(Jag är usel på att läsa på engelska så tack för tipset!)