fredag 12 oktober 2007

Mer Doris Lessing-bonding

Doris Lessing har haft Jenny Diski som fosterbarn! Jenny Diski, min själsfrände, författaren jag alltid återkommer till, oavsett om hon skriver om sexfixerade antropologer,
att röka och dagdrömma sig genom en tågresa i USA eller att resa till Lappland, lantliga Merchant/Ivory-England, Nya Zeeland med grundinställningen att det ultimata tillståndet är statiskt, stillasittande, hemmakärt. Det här måste betyda något. Jag tror att en massiv Adlibris-beställning finns i min omedelbara framtid.

8 kommentarer:

Ylva sa...

Är det sant? Har hon haft underbara ljuvliga Jenny Diski som fosterbarn??? How? When?

The Girl Least Likely To sa...

Yes, det stod i Svenska Dagbladet igår. Det nämndes bara i förbifarten, men jag vet att Jenny Diski bott i fosterfamilj som barn/tonåring - hon skriver om det lite förbigående i flera av sina böcker. Det var i London iaf, under 60-talet gissar jag. Ska ta reda å¨mer.

The Girl Least Likely To sa...

Hittade det här i en gammal intervju i SvD:

"Till sist vill jag veta hur hon har påverkats av sina fyra tonårsår hos familjen Doris Lessing.
- Icke. Vi har en överenskommelse, Doris och jag. Ingen använder det i bokform, eller talar offentligt om det."

Caroline sa...

Åhhh. Här skulle jag kunna klämma in ngt onödigt & dumt om att de är lika stiliga båda två. Blev just om möjligt ännu mer kär i Diski.

The Girl Least Likely To sa...

Jamen Caroline, det stämmer ju! Att de är lika stiliga. De delar den där lågmälda, bestämda elegansen, det kärvt brittiska i fin silverförpackning. Fint att de har en pakt att aldrig skriva om varandra; det tyder på lojalitet.

Caroline sa...

Oh ja, deras pakt är en sådan sällsam sak (i dagens samhälle, höll jag på att säga). Men ack så trött jag är på Veckans Nu! och alla Hiltons & Richies; de får om möjl Lessing & Diski att te sig än mer silverkantade.

Ylva sa...

Precis så! De känns båda (mrs Diski& mrs Lessing alltså), som RIKTIGA människor, med substans. Inressanta. Till skillnad från de ovan nämnda fjollorna/nollorna. Har såklart med ålder att göra också, men bara marginellt.
Kanske är det just deras substans som gör att man egentligen inte är särskilt intresserad av att skvallra om deras eventuella släktband, det är inte intressant i sammanhanget.

Susanne sa...

Oj, det var intressant!
Två älsklingar i samma hus. Nu vill jag läsa om The Sweetest Thing, underbar Lessing där huvudpersonen är en kvinna i ett stort hus dit mängder av trasiga ungdomar kommer och helt enkelt slår sig ner i månader och år...