söndag 14 oktober 2007

Läsprojekt: kvinnliga Nobelpristagare

Caroline skriver om eventuellt läsprojekt: läsa minst ett verk av alla kvinnliga Nobelpristagare i litteratur. Här använder jag "alla" väldigt löst. Herregud, elva (11) kvinnliga pristagare sedan 1901! Man blir lite mörkrädd.

[x] Doris Lessing, 2007: stencool tant (fastän det tydligen bara var vatten i det där gigantiska dricksglaset) och jag har gillat allt jag läst hittills, särskilt Det femte barnet. Kommer att läsa mer.
[ ] Elfriede Jelinek, 2004: inte sådär jättesugen, ärligt talat. Men jag är lättövertalad.
[ ] Wislawa Szymborska, 1996: jag måste bli bättre på att läsa poesi.
[x] Toni Morrison, 1993: ÄLSKAR! Beloved är en av mina största läsupplevelser någonsin.
[x] Nadine Gordimer, 1991: en Engelska C-bekantskap, dvs skolläsning. Tror att jag skulle uppskatta hennes betydligt mer idag.
[ ] Nelly Sachs, 1966
[ ] Gabriela Mistral, 1945
[ ] Pearl Buck, 1938: har länge velat läsa. Var börja? The Good Earth?
[ ] Sigrid Undset, 1928: Kristin Lavransdotter har stått oläst i bokhyllan ända sen jag vann den som "bästa svenskelev"-premie i sjuan. (Varför fick man inget roligare?) Är svalt skeptisk.
[ ] Grazia Deledda, 1926
[x] Selma Lagerlöf, 1909: oh ja, Selma och jag är bästisar och bundis ända sedan jag blev bergtagen av En herrgårdssägen och Gösta Berlings saga.

10 kommentarer:

Ika sa...

Jag blev uppmuntrad av min lärare att läsa Kristin Lavransdotter i 14-årsåldern. Jag kom inte långt innan jag gav upp. Dock tror jag inte att det beror på Undsets roman, utan på att man nog inte borde introducera den till folk i lägre tonåren.

Katarina sa...

Mitt råd är att lämna Kristin Lavransdotter oläst tills vidare och istället leta upp "Jenny" - ett kärleksdrama under tidigt 1900-tal - som tillhör en av mina favoriter i den nordiska litteraturen. Tänk er en norsk kvinnlig Hjalmar Söderberg, så förstår ni vad Sigrid Undset lyckats med!

The Girl Least Likely To sa...

Oj, en norsk kvinnlig Hjalmar Söderberg?! Nu måste jag ju läsa Undset. :)

Caroline sa...

Jag fick också Lavransdotter när jag var i fjortonårsåldern - en ålder när allt nordiskt tyv hade en djupt avtändande effekt på mig. Tror mitt ex så småningom hamnade hos Stadsmissionen... Men skall def kolla upp "Jenny" ist!

Karin sa...

Jag läste Lavransdotter som 14-åring och föll pladask. Elfriede Jelinek måste för övrigt läsas, hon är min favorit. Åtminstone idag.

Anastasia sa...

Åh, Wislawa är underbar. Jag kan tyvärr inte läsa henne på originalspråket, trots hela den slaviska grejen, men hon och allas vår Margaret verkar ha rätt mycket gemensamt: de småflinar båda åt rätt hemska grejer.

Katarina sa...

Tyvärr så verkar inte "Jenny" finnas i tryck på svenska, men kolla biblioteket eller www.bokborsen.se, som har flera exemplar uppe.

Den finns även i översättning på amazon:

http://www.amazon.com/Jenny-Sigrid-Undset/dp/158642050X/ref=sr_1_10/002-2585662-5566411?ie=UTF8&s=books&qid=1192382562&sr=1-10

Passa även på att kolla upp Cora Sandel och Amalie Skram, också norskor som skrev kring förra sekelskiftet.
Amalie Skram skrev bland annat två själbiografiska böcker om sin tid på mentalsjukhus, lite av en norsk "The Bell Jar" från 1800-talet. :)

Läs mer här:
http://www.amazon.com/Under-Observation-Amalie-Skram/dp/1879679035/ref=pd_bbs_sr_1/002-2585662-5566411?ie=UTF8&s=books&qid=1192382857&sr=1-1

Sara sa...

Den här boken är i alla fall väldigt snygg!
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188858391

elin sa...

cora sandel!!! jag läste trilogin om alberte på två veckor i somras. kan bero på att jag bott ganska länge i paris och känner igen mig och så, men ändå: vilka böcker!

Anonym sa...

Ska du ge dig på Jelinek så föreslår jag "Lust".