lördag 13 oktober 2007

Lessing + Shriver = sant?

Jag läser Det femte barnet i min favoritposition, liggande på sängen med pläd och katter, och konstaterar att det finns klara tematiska likheter mellan Det femte barnet och We Need to Talk about Kevin. Barnet det inte går att älska, den där krypande känslan av domedag. Hos Lessing är det mer uttalat skräckbetonat, lite Rosemary's Baby-feeling, men parallellerna finns. Jag tycker verkligen om Lessings språk - klarsynt, no nonsense men ändå målande. Kan inte minna mig senaste gången jag kände mig så här entustiastisk inför en Nobelpristagare, det måste ha varit Günter Grass.

Nästa utflykt i Doris Lessing-land, courtesy of mammas bokhylla: Shikasta, aka scifi-Lessing. Lite senare blir det katt-Lessing och Martha Quest-Lessing. Någon annan som planerar att göra den här helgen till en Lessing-helg?

Inga kommentarer: