söndag 7 oktober 2007

Kvartalsrapport 3: antal lästa böcker mellan juli och september

Dags för ytterligare en kvartalsrapport. Nedan följer en lista, med betyg och allt, över de böcker jag läst under tidsperioden juli-september. För fler kvartalsrapporter, besök Bokhore-Jessica, Du är vad du läser, Cornelia läser, Theresan, Bokidioten och Spectatia. Tipsa gärna om fler kvartalsrapporter!

28 böcker hann jag med under tre månader. Inte så illa med tanke på att större delen av min existens under den tidsperioden ägnats åt arbete, bröllopsplanering, sömn (jag har en nioårings sömnbehov), bloggande och Prison Break-boxen. Visserligen lyser de Stora, Allvarligt Syftande Romanerna med sin frånvaro (kan bero på att det var semestertider), och mina klassiker- och utländska, icke anglosaxiska författarkvoter är mer eller mindre ouppfyllda, men jag är mäkta stolt över att ha lyckats klämma in lite svenskt och nytt.

1. The Sonnet Lover - Carol Goodman


2. Hembiträdet - Marie Hermansson


3. Gone - Jonathan Kellerman


4. The Field of Blood – Denise Mina


5. The Hellfire Club – Peter Straub


6. Förvillelser – Hjalmar Söderberg (omläsning, tredje gången)


7. Historietter – Hjalmar Söderberg


8. The Dead Hour – Denise Mina


9. Ögonen – Maria Lang


10. The Last Breath – Denise Mina


11. The Undomestic Goddess– Sophie Kinsella


12. Dedication – Emma McLoughlin & Nicola Kraus


13. En liten chock – Johanna Lindbäck


14. Eclipse – Stephenie Meyer


15. The Ruins – Scott Smith


16. One Good Turn: A Jolly Murder Mystery – Kate Atkinson


17. On Trying to Keep Still – Jenny Diski


18. Fly – Elise Karlsson


19. Myggor och tigrar – Maja Lundgren

(som helhetsintryck betraktat. Ibland är det en fempoängare, ibland bottenbetyg, ibland vill man ömsom ge Maja Lundgren en kram och en örfil. Men det är aldrig tråkigt.)

20. Ladies – Mara Lee


21. The Memory Keeper’s Daughter – Kim Edwards


22. The Divide– Nicholas Evans


23. Dreams of Terror and Death: The Dream Cycle – H.P. Lovecraft (omläsning, andra gången)


24. The Best of H.P. Lovecraft: Bloodcurdling Tales of Horror and the Macabre – H.P. Lovecraft (omläsning, tredje gången)


25. I samma klass - Esther Ringér-Lundgren


26. Rena mörkret, Lotta! – Merri Vik (omläsning, för vilken gång i ordningen vågar jag knappt säga)


27. Vilken skiva, Lotta! – Merri Vik


28. Water for Elephants – Sara Gruen


Betygssättningen talar väl för sig själv, kan man tycka, men jag vill ändå lyfta fram några av de böcker som lämnat extra starkt av- och intryck:

1. One Good Turn – Kate Atkinson, som för varje boksläpp alltmer börjar kännas som Storbritanniens intressantaste nutida kvinnliga författare.
2. Ladies – Mara Lee. Jag kommer att tjata ett tag till.
3. Förvillelser – Hjalmar Söderberg. Om ni missat min Hjalle-lovebombing, klicka här
4. Denise Minas Paddy Meehan-trilogi - i skrivande stund trilogi, snart kvartett. Det är socialrealistiskt utan att bli diskbänksgrått, läskigt och blodigt utan att bli spekulativt och, framför allt, har Mina i sin antihjältinna Paddy Meehan skapat den mest sympatiska huvudpersonerna i en detektivroman sedan, well, Puck Bure.
5. Water for Elephants – Sara Gruen. Recensionen finner ni här.

Önskelista inför årets sista läskvartal: mer utomeuropeiskt, mer poesi, mer invecklat och krävande, fortsatt hyfsad svenskfekvens. Eller vad håller jag på med? För mig har läsningen alltid, alltid styrts av läslust; det där pirret i magen när jag slår upp första sidan i en ny, efterlängtad bok. Det ska vara magpirret, den rena, otyglade och prestigelösa läsglädjen som leder och motiverar mitt läsande; om jag på köpet blir en mer bildad människa är det bara en bonus. Dessutom presterar jag inte särskilt bra under krav och press, så jag ber att få ta tillbaka önskelistan och säga det här: leve bokhoreriet!

(Fast det är klart, om min otyglade, prestigelösa läsglädje skulle ta mig till nya, outforskade och potentiellt bildande platser är det ju en väldigt trevlig bonus.)

Kvartalsrapport nummer ett och två finner ni någonstans här, på den gamla hederliga skunkdagboken. Kvartalsrapport 2 är daterad 2007-07-03; tyvärr misstänker jag att kvartalsrapport 1 är begravd i en kompakt massa av boktips, popkultur, bekännelser och bilder. Inget av det stilrena, lättorienterade. Bloggen verus den gamla hederliga skunkdagboken, 1-0.

Inga kommentarer: