fredag 12 oktober 2007

Klubben för inbördes beundran

"Du har köpt två moderna klassiker", sa Philip Seymour Hoffman-dubbelgångaren i NK:s bokhandel när jag langade fram Vad jag älskade och Flyga drake, två födelsedagspresenter till svärfar. Det må vara barnsligt och ytligt, men jag blir lika själaglad varenda gång en expedit uppmärksammar mina bokinköp, kanske till och med inleder en gemensam lovebombingsession om bra böcker. Förmodligen är det bekräftelsebehovet som spökar; den där fåfänga längtan efter en klapp på axeln, någon som välkomnar en in i klubben för litterär inbördes beundran. Hur som helst: jag blev glad. Tack, Philip Seymour Hoffman-lookalike. Och ja, jag håller med. Särskilt om Vad jag älskade. Siri Hustvedt, skriv en ny roman pronto!

Skyltningen bland nyutkommet på NK:s engelska bokhandel fick snålvattnet att rinna till, by the way. Bland mycket annat suktade jag nya Alice Sebold (som också borde ha kommit fram vid det här laget!), Richard Russo och Joyce Carol Oates. Min löneförhöjning kommer att komma väl till pass.

3 kommentarer:

Spectatia sa...

Ja, Siri borde skriva en ny en. Läste en av hennes tidigare för ett tag sedan, och den var inte alls lika bra som What I Loved. :-(

Johanna sa...

Det är så sällan personalen säger något! Dom borde göra det mkt oftare, jag är en lätt-fallen kund så jag skulle gå tillbaka till den affären om och om igen. Personligt bemötande är ALLT. Det är därför jag enbart köper mina MUS-rouger på Åhlens Skanstull, av den blonda tjejen. Ingen annan.

Kajsa sa...

Jag har bjudit på uppmuntrande kommentarer både en och två gånger när kunder lagt böcker som jag gillar på disken. Man ser faktiskt på en gång att de blir lite gladare.