onsdag 24 oktober 2007

I am a poor, freezingly cold soul

Det är så kallt ute. Inte den där flyktiga kylan som lätt avhjälps med en kopp te och en varm kofta - nej, jag snackar Dickens, lungsjuka sovsalar och sönderfrusna vattenrör. Brrr. Det blev knappast bättre av att det strömmade iskall luft rakt ner på en intensivt läsande yours truly under hela bussresan i morse. (Att söka sig från kalluften till en annan, mindre arktisk plats på bussen var inget alternativ. Det hade involverat fysisk kontakt - kapparm stryks mot kapparm, på tok för intimt - med en främling, och sådant klarar jag inte av så tidigt på morgonen. Helst inte över huvud taget.) På sätt och vis var det nästan lite passande: jag har börjat läsa The Almost Moon nu, och den är precis lika tät och obehaglig och välskriven som jag hoppades. Intrigen har vissa likheter med Stephen Kings roman Gerald's Game: huvudpersonen råkar (?) ta död på en närstående och lämnas ensam med liket, minnen och samvetet på en isolerad plats. Väldigt effektivt grepp; det är nästan omöjligt att sluta läsa.

Men ärligt talat, den här märgkylan, jag börjar tro att min gamla trotjänare Fåfängan kommer att förlora mot Förnuftet. Går det att vara varm och stylish på en gång?

3 kommentarer:

masha sa...

det där med att vara varm OCH stylish är någonting man, år efter år, försöker att inbilla sig fungerar. jag vet inte om det är så att man förtränger det faktum att man innerst inne VET att det är ett mission impossible. lidandet når sin peak när man är på jakt efter vinterskor. jag tänker: "snygga? ja, helst någolunda. högklackade? nej tack, bra sula är ett måste. fodrade? ja, det vore så skönt!". att kombinera alla dessa tre faktorer är i stort sett en omöjlighet, verkar det som. jag får nöja mig med snygga och fotvänliga (vill ej liknas vid bambi på hal is i år IGEN) för alla fodrade skor är... ja, jag finner inte ens ord för hur de ser ut.

The Girl Least Likely To sa...

Nej, jag vet, det är fan ett mission impossible. Men som sagt: varje år inbillar man sig att det ska funka. Jag kommer att tänka på den där roliga Rocky-strippen där Rocky beskriver hur varm och cosy han vill vara i vinter och hans kompis säger "Jag är ledsen, kompis, men det du beskriver heter Canada Goose". Usch. Ska iaf köpa vantar och halsduk.

masha sa...

idag mjukstartade jag med ett par gråa yllesockar samt en svart basker. trés chic. vet dock inte hur det kommer att gå med resten. har en uppsjö med jackor, så på det planet är det lugnt. men skor... ouch.