söndag 28 oktober 2007

The Girl Least Likely To goes goth



"The aim of a good ghost story is to make the blood freeze, pleasurably."

Jag Halloween-peppar med M.R. James' underbara, gammaldags anglosaxiska spökhistorier, fulla av gamla tågstationer, övergivna kyrkogårdar, engelsk landsbygd och tomma föreläsningssalar. "Oh, Whistle and I'll Come to You, My Lad" är något av det otäckaste jag läst. Perfekt för märgkalla höstkvällar när vinden viner utanför fönstret och läsfåtöljen känns extra nedsutten och gosig. Nästa vecka kommer jag att dyka upp i ett par olika skräckorienterade sammanhang - håll utkik på bloggen!

3 kommentarer:

Gonza sa...

Åååååååh!!! Habegär! Vill ha, vill ha, vill ha!
Särskilt som jag är hemma och lite krasslig och höstkrasslighet = te, regn som smattrar mot rutan och framförallt böcker i mängder, gärna skräckisar.

The Girl Least Likely To sa...

Men åh, det är ju de perfekta yttre omständigheterna ju! Är nästan lite avundsjuk på din höstkrasslighet. :)

Goda nyheter: M.R. James' spökhistorier finns i Penguin Classics-serien (du vet, de beiga böckerna) till ett minst sagt plånboksvänligt pris, förmodligen på en Akademibokhandel nära dig. Nu var det iofs över 10 år sedan jag köpte mitt (vältummade) ex, men om det finns någon rättvisa i världen borde M.R. James fortfarande ingå i serien.

Gonza sa...

Stillade habegäret genom att söka och finna Collected Ghost Stories på AbeBooks.com - siten som ruinerar mig mest för närvarande men det har hittills varit sååå värt det.

Ser fram emot att läsa om fler skräckisa!