lördag 6 oktober 2007

Frågor i gråljus

Det där tröstlösa gråljuset en rödvinsgrusig morgon. Jag tror jag ska svepa in mig i en filt av fiktioner, läsa Merri Vik och Agatha Christie och den litterära motsvarigheten till potatismos tills det skymmer.

Nick Cave har en gång skrivit en essä om ett portugisiskt ord som saknar motsvarighet i engelskan och, antar jag, svenskan. Ett slags förtjust melankoli, "en längtan efter det romantiska, kosta vad det kosta vill". Jo. Jag tror att Donna Tartt hade skrivit under på det. Vad är det för ord? Och exakt hur lång tid ska Donna Tartt ta på sig att skriva en ny roman? "I couldn't help but wonder..." Jag är Meg Ryan i den där filmen igen.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Jag tänker direkt på fado, idag är verkligen en sådan dag, en mkt skön dag.

The Girl Least Likely To sa...

Mmm, eller saudade, som är nära besläktat med fado. Skönt med lite frivillig mysmelankoli ibland.