fredag 12 oktober 2007

Fredag kväll med Doris Lessing

I en fåtölj i mina föräldrars vardagsrum, med ett glas rött och Det femte barnet. Kan helgen börja bättre? Ju mer jag läser om och av Lessing, desto mer inser jag att hon är en klockren Girl Least Likely To-författare: feminist och kattälskare med flera sci-firomaner på sin meritlista. Horace och kompani, jag applåderar ert val. Applåderar även för Al Gore, nummer 1 på min egentligen ganska konfidentiella "Skulle inte banga på, underkategori 50 plus*". Jag har haft en grej för honom ända sedan han så stiligt alluderade till två av R.E.M.:s bästa skivor i ett kampanjtal i början på 90-talet: "Everybody knows that the Bush administration is out of time, and that the Clinton/Gore ticket is automatic for the people." När han sedan hånglade upp sin (visserligen rätt obehagliga och censurtokiga) fru under Den Där Presidentkampanjen blev jag ännu mer het på gröten. Och viss har han en viss stiff, grånande charm? Grattis till fredspriset i alla fall, Al Gore!

* = kanske inte lika hush-hush som mina "Skulle inte banga på 60 och 70 plus"-listor... Men handen på hjärtat, skulle DU banga på Paul Newman?

10 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag skulle inte banga på Christopher Walken.

Anastasia sa...

WILLIAM B DAVIS.

Johanna sa...

Richard Gere och Warren Beatty.

Maggie sa...

JEREMY IRONS! (ja, det är värt att skrikas ut.)

The Girl Least Likely To sa...

Alla de män ni nämnt finns med på mina respektive listor. Särskilt Bill Davis.

Martina sa...

Alan Rickman! Hur kan ni inte nämna Alan Rickman?

Spectatia sa...

Eller hur, Martina!

The Sound of Velvet

Beautiful

The Girl Least Likely To sa...

Ja, gud, Alan Rickman! Hotness! Och Anthony Hopkins när han inte är Hannibal.

Ylva sa...

Jodå det går bra när han är Hannibal också. Gärna med munkorgen på. (Oj avslöjade jag för mycket om mig själv nu...)

Spectatia sa...

Rickman lovers, kolla länken på den här:

In Demand

*lätt stjärnögd*