måndag 8 oktober 2007

Bokfrossa

Nu när den 25e inte känns sådär hopplöst långt borta är det hög tid för varje biblioman med självaktning att börja planera för nästa månads bokhög. Själv inledde jag arbetsveckan med två koppar deep, black joe och lite internetshopping:



Egentligen är det helt oförlåtligt att jag, som får något simmigt och kärlekskrankt i blicken så fort orden "The Great American Novel" yttras, fortfarande är Philip Roth-oskuld. Med tanke på mina preferenser och, inte minst, min förkärlek till Joyce Carol Oates skulle jag bli förvånad - nej, chockad - om Roth nu inte skulle falla mig i smaken. Efter Spectatias konsekventa Philip Roth-lovebombing, DN:s boklördag-intervju i samband med utgivningen av den sista (?) Zuckerman-romanen, Exit Ghost, och - okej, jag erkänner - ytterligare ett år där Roth nämns i Nobelprissammanhang kan jag inte längre stå emot min natur. Jag måste bli av med min Philip Roth-oskuld, och snabbt ska det gå. (Vi sparar de ömsint utdragna läsakterna till senare, Philip och jag; vi har en hel livstid åt att lära känna varandra på djupet.) Egentligen vill jag kasta mig rakt in i Nathan Zuckerman-böckerna, men jag tänkte att Everyman, en sparsmakad och unisont hyllad liten roman om döden, är en bra utgångspunkt. Vad säger ni som kan er Philip Roth? Jag tittar på dig, Spectatia! :)



Tack, Johanna L för tipset. Antal minuter mellan det att jag läste recensionen på Bokhora tills dess att The Book of Joe låg i min varukorg på Adlibris: 2. När man lockar med hemvändartema, familjekriser, författarliv och östkust blir jag nästan pinsamt lättflirtad. Känn pressen, Jonathan Tropper!



Yes, nya Alice Sebold finns redan, leveransklar och allt, på ett antal internetbokhandlar trots att det officiella releasedatumet är den 16 oktober. Är det bara jag, eller blir det här allt vanligare? Just nu är samtliga upplagor slutsålda på Adlibris, men hos CDON.com finns den inne. *hint*

Hur, oh, hur, ska jag lyckas tjuvhålla på den här till bokkollot?

På önskelistan (fortfarande):



Jag längtar alltid amerikanskt, nytt och välskrivet på hösten, särskilt om det dessutom vankas småstadsskildringar och östkust. På tal om östkust såg jag ett klipp från Ciderhusreglerna i helgen. Jag började nästan gråta. Gör mental anteckning om att återbesöka John Irving-land. Det är ett av mina favoritländer: ett land där himlen är sådär omöjligt hög och New England-blå, löven (i alla fall i min sönderromantiserade hjärna) alltid är Secret History-färgsprakande, människorna är mysexcentriska och berättandet står i fokus. Jag åker alltid tillbaka, trots att Irvings senaste räcka romaner varit en besvikelse. Men men, som det står på affischen Fox Mulder har på sitt kontor (som jag inte får sätta upp i vardagsrummet för min man för att det är, citat, "för nördigt"): "I want to believe."

5 kommentarer:

Spectatia sa...

Whow!! Den intervjun i DN hade jag missat - tack för tipset. :-)

Ja, det är ju en av grejerna med att blogga att man får tjata och love-bomba så mycket man orkar. Gör man det muntligen i tid och otid har folk en förmåga att bli galna av det, har jag märkt. ;-)

Till poängen: Jo, jag tycker Everyman är en bra bok att börja med - en liten och kompakt Roth-pärla.

Och gissa om jag kommer hänga här inne för att se vad du tyckte...! :-)

Maggie sa...

okej jag vill läsa alla de där böckerna! och åka till new england, nu.

Ika sa...

Anar jag att du är lite av en Irving-kännare? Jag läste Garp och hans värld för flera år sedan och var alldeles tagen av hur boken uppslukade mig, jag går fortfarande omrking med bitar av den inom mig, Underst-hummern till exempel. I den där euforin som omger en dylik läsupplevelse köpte jag på mig flera andra Irving-romaner, fast sedan kom jag av mig lite. Den enda jag faktiskt läste efter Garp var Den fjärde handen, och den var väl okej, men inte mer än så. Har också Cirkusens son och Welterviktsäktenskapet stående. Har du läst? Är de läsvärda? Vilka romaner av Irving borde man rikta in sig på för att få en upplevelse som påminner om Garp-kicken?

The Girl Least Likely To sa...

Ika: Om du gillade Garp och hans värld tycker jag absolut att du ska läsa Hotel New Hampshire, A Prayer For Owen Meany och Ciderhouse Rules. Det är hans bästa böcker, tycker jag. Har inte läst Cirkusens son eller Welterviktsäktenskapet, men generellt sett var Irving bättre förr, så om de har ett par år på nacken är chansen stor att du har en riktig läsupplevelse framför dig. Berätta gärna vad du tyckte!

Caroline sa...

Helena! Jag älskade "Ciderhusreglerna" trots östkustkulissen ;) Skämt åsido så älskade jag den mer för ämnet än ngt annat. Hsh def en av nittiotalets bästa.

Menlös love-trivia: första ggn min mor träffade min nuvarande make mumlade hon ngt i stil med "boken med det ej adopterade barnet i", och min blivande man sade "Du tänker på Ciderhusreglerna, väl", och sen var det släktlove o ögonglitter galore.

Min trigger för romanen är f.ö. eter, säg bara eter and I'm in!