onsdag 24 oktober 2007

Bibliofili på hög nivå

I morgon vid den här tiden kommer jag att vara stolt ägare till den här klenoden:



Min nya, högt efterlängtade lilla älskling, tillverkad lagom till Penguin Pockets 70-årsjubileum, behöver inte oroa sig för att känna sig ensam där i bokhyllan under bokstaven T: förutom knubbiga sydstatskusinen The Little Friend har den tre syskon att leka med - den svenska inbundna utgåvan, den svenska pocketutgåvan och den ursprungliga engelska pocketutgåvan. Samtliga exemplar av The Secret History är vällästa och -tummade; den här bokhoran diskriminerar inte utan behandlar alla sina barn lika väl. Jag tänker så här: eftersom jag sedan länge accepterat att jag är bibliofil och geek på livstid kan jag lika gärna uppmuntra den sidan hos mig. Embrace your inner geek, liksom.

Är det någon annan som samlar på utgåvor av sina favoritböcker?

PS: För en sammanställning av samtliga underbara Penguin Celebrations-utgåvor, klicka här. Mitt hjärta sjunger av habegär!

7 kommentarer:

Caroline sa...

Grattis!! F.ö. tror jag våra geeks sedan länge bor på våra utsidor och liksom... andas frisk luft?

Katarina sa...

Usch, kunde de inte hittat på snyggare design på omslagen till serien? Jag är tyvärr så ytlig att jag ofta väljer böcker efter omslag - även om det finns tio andra exemplar av samma bok, men med fulare omslag och billigare pris, så tenderar jag att ta den dyraste, bara jag får något att vila ögonen på. Så hemsk och ytlig är jag. Bokomslagens 'Peder Lamm', heh?

Anastasia sa...

Åh vad trevligt! Jag är ingen boksamlare men det skulle vara kul med (och här får du ursäkta min vanligtvis förträngda prylgalning) det trycket på en av de där snygga Penguin-tygkassarna :)

The Girl Least Likely To sa...

Katarina: Men de ÄR ju jättesnygga!Jag har alltid älskat den klassiska Penguin-designen; som tonåring köpte jag helt urskiljningslöst alla gamla brittiska romaner med Penguin-omslag jag kunde hitta. Ofta var de bra också.

Jessica på sapere aude sa...

Ingen Penguin-bok för mig, ännu kanske jag ska tillägga, för de är verkligen snygga. Mer sugen på en mugg. Ett annat habegär fick mig dock att hitta kryphål i mitt egetbestämda köpstopp: hintade så kraftigt att Water for elephants är den enda bok (nåja) jag behöver att jag fick den igår. Började läsa idag, redan på sid 12 fällde jag en tår, och sedan fnissade jag lite. Det var din jämförelse med Carnivale som fick mitt habegär att skrika. Så vacker, Carnivale. Vill svepa in mig i urvattnade färger, grönt och rosa, och spets, när jag ser den. Min vanligtvis svarta uppenbarelse hojtar hoppla.

The Girl Least Likely To sa...

Jessica: Vad roligt att höra!

Anonym sa...

Jag köper mina favoritböcker både inbundet och i pocket och på olika språk, men jag lånar dem på biblioteket för att läsa dem eftersom jag inte vill slita på mina fina böcker... jag vill liksom ha dem kvar för evigt, som på ett museum.