torsdag 11 oktober 2007

... and the winner is...



"Den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepticism, glöd och visionär kraft tagit en splittrad nation och granskat den."

... Doris Lessing! En författare jag både läst och gillat, och en kvinna dessutom. Inte Joyce eller Margaret-gillat, men ändå.

Min spontana reaktion när Horace öppnade dörren med The Annoucement: "Doring Lessing? Men hon har ju redan fått Nobelpriset?" En koffeinförvirrad variant på Gert Fylkings "ÄNTLIGEN!"?

Anyhoo. Jag minns att jag läste Doris Lessing i skolan, men jag i mitt kaffedarriga post-announcementtillstånd inte komma ihåg vare sig titel eller innehåll. Återkommer.

4 kommentarer:

Pi sa...

Det var ungefär min reaktion också. Har hon funnits med i diskussionen alls? Det känns som om hon var tippad för länge sedan, men sedan försvunnit ur fokus.

The Girl Least Likely To sa...

Nej, hon har inte varit med i diskussionerna alls såvitt jag vet. Känns som om hon borde ha fått priset för länge sedan.

Ylva sa...

Minns också något från litteraturorienteringen i svenskan på gymnasiet, men inte mer än att jag tyckte det var bra men med lite otäck stämning. Kanske inte så konstigt med tanke på min dåvarande läsning: Jane Austen och Judith Krantz...(detta var cirka hundra år sedan)

Anastasia sa...

Ikväll när jag ringer Sarah kommer det: "Inte Assia Dejbar denna gången heller..."