onsdag 12 september 2007

Vardagslyx 2.0

Att vakna, utsövd och behagligt rödvinsdäst - rödvinssäsongen har officiellt börjat nu! - och hamna i goshög med två keliga katter. Att vakna, notera samma regntunga skyar och ovilja att gå ut som tidigare dagar och sedan stanna kvar i sängen med goskatter och Ladies. Jag har ju tidigare skrivit om de fysiska förutsättningarna kring läsandet, och Ladies känns mer än de flesta andra romaner som en roman att avnjuta i sängen en regnig höstdag. Det där lite dekadenta i att bli kvar bland sömndoftande lakan, stänga ute vardagen och läsa, läsa, läsa. Jag hade höga förväntningar på Ladies, och 80+ sidor in i boken lever och frodas hypen. Mara Lee är inte bara innehaverska till litteratur-Sveriges i särklass snyggaste namn (Mara! Lee! Smaka på det - om jag någonsin skulle starta ett band skulle det heta Mara Lee), hon kan verkligen skriva också, skriva snyggt och viktigt om skönhet, relationer och att vara kvinna. Några av Bokhororna har stört sig på frosseriet i utseendebeskrivningar, men det är inget jag hängt upp mig på än. Dels därför att jag som barn älskade långa beskrivningar av de vackra hjältinnornas skönhet; jag sög mig fast vid de mörkblå, glittrande ögonen med långa, svepande fransar och de gyllene lockarna (Kitty) och de perfekt formade skrattgroparna (tvillingarna i Sweet Valley). Förmodligen därför att jag själv befann mig långt ifrån det klassiskt vackra och Wahlströms-söta. Nu, i vuxen ålder, har denna fetisch gett med sig lite, och jag kan till och med tycka det är skönt att ha läst ut en bok utan en enda utseendebeskrivning, men Mara Lee väcker de gamla tendenserna lite. Framför allt känns det som om det eviga påpekandet om Leas skönhet har en poäng. Exakt vad vet jag inte än; jag antar att det är vad sidorna 100 och 200+ är till för.

3 kommentarer:

Sara sa...

Om jag hade ett band skulle det heta "Halo For My Honey". Hittade en gammal pulpdeckare med den titeln. Loves it! Tack för senast också - kände mig RIKTIGT rödvinsdäst igår (efter tre glas vin! man börjar bli gammal...). Ska vi höras på fb och boka in vår filmfestival? Puss!

The Girl Least Likely To sa...

Haha, Halo For My Honey är ju ett strålande bandnamn!

Tack själv sweetie, det var lovely som vanligt! Och ja, vi hörs på Facebook! Puss!

Sara sa...

Mer inspiration!
http://www.thrillingdetective.com/eyes/kent.html