måndag 17 september 2007

September månads första Adlibris-beställning

SHRIVER, LIONEL:WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN
GRUEN, SARA:WATER FOR ELEPHANTS

Efter en okarakteristiskt lång period av svenskt och nytt riktigt rycker det i den anglofila språktarmen: jag vill läsa på engelska, pronto! Att jag inte redan läst We Need To Talk About Kevin är både otippat och, återigen, väldigt okarakteristiskt för mitt normala läsbeteende: jag är ju den okrönta drottningen av New in Fiction. Minns att jag redan under hardcover-buzzen gjorde både en och två mentala anteckningar att läsa, men det blev faktiskt Shrivers uppföljare, The Post-Birthday World, som blev min första kontakt med Lionel Shriver. En jättebra bok förresten, som snart borde finnas i engelsk pocket - läs! Det är en maffig och välskriven bok med ett upplägg som påminner lite om Sliding Doors (för övrigt en av få Gwyneth-filmer jag klarar av att se; The Royal Tenenbaums är den andra. De där darrande fullblodsnäsborrarna och den affekterade dialekten, jag pallar inte!). En kvinna, två män, två olika liv, före och efter en ödesmättad födelsedag. Lionel Shriver känns som ett av de mest intressanta namnen bland nyare anglosaxiska författare.

Water for Elephants är en annan sådan där bok som jag nästan är predestinerad att älska. Cirkusfreaks (oh vad jag saknar Carnivale!), hypnotisk, lätt opålitlig berättare (alltid ett lysande narratologiskt drag), romantik och spänning i nomadmiljö - what's not to love, liksom? Sara Gruen har dykt upp bland mina rekommendationer på Amazon ett flertal gånger, alltid när jag varit inne och gottat ner mig bland mina kära klimakterielittanter. Dessutom delar hon efternamn med Kittys trofasta hushållerska, bara en sån sak. Water for Elephants, som hyllats av en enig kritikerkår och även fick fin kritik i Aftonbladets bokuppslag igår, kom i dagarna ut på svenska under titeln Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

6 kommentarer:

Sara sa...

Åhh, vad glad jag blir - du hatar också Gwyneth!

The Girl Least Likely To sa...

Oh yes, with a passion! Hate her! På helt subjektiva och intuitiva grunder. Dock är hon helt okej i Royal Tenenbaums. Det tar emot att säga.

Caroline sa...

När du säger Carnivale, vilken tänker du då?

The Girl Least Likely To sa...

Carnivale = den sorgligt kortlivade HBO-serien, såklart!

Caroline sa...

Skönt att höra. (Jag vet ingenting om TV, dock har jag läst en rätt kass bok m samma namn.)

Sara sa...

Det är ju bara för att Wes Anderson har pli på henne och hindrar henne från att snyfta och snora! ;) (jag gillar henne också i Royal)