lördag 1 september 2007

The Ruins av Scott Smith



A dreaded sunny day, så jag börjar läsa vad Stephen King kallar det här århundradets bästa skräckroman.

A dreaded sunny day med mjuk kattkropp mot kinden och smutsiga fönster i motljus.

A dreaded sunny day i sällskap av fyra amerikanska backpackers i Mexico. Det skulle ha varit en tre veckors soldränkt Corona-orgie, men något går väldigt, väldigt fel. Tänk en kallsvettig skräckversion av The Beach i Mexicos djungel. Än så länge gillar jag. Århundradets skräckroman? Njae, det är nog att ta i.

Smiths uppmärksammade debutroman, A Simple Plan, blev en sevärd film med Billy Bob Thornton och Bill Paxton i huvudrollerna. Jag skulle inte bli förvånad om även The Ruins blev film; den har den där "now a major motion picture"-känslan över sig. Inte på ett dåligt sätt. I den bästa av världar skulle de två paren spelas av Heath Ledger, Michelle Williams, Ryan Gosling och Rachel McAdams - jag tänker att "par på riktigt"-aspekten skulle kunna skruva upp den panikartade skräckstämningen på ett givande sätt. I själva verket lär det bli Jessica Biel som får spela huvudrollen, hon verkar vara överallt nu. Vad är grejen med Jessica Biel? Missar jag något?

4 kommentarer:

Therese sa...

Det var en intervju med Jessica Biel i Elle i somras, jag vet knappt vem hon är heller, men ingressen (eller vad det var, puffen i innehållsförteckningen kanske) var så dålig att jag la den på minnet:
"Inga bielringar här, inte!"

The Girl Least Likely To sa...

Haha, åh nej, det där var ju verkligen den värsta ordvitsen någonsin!

Martina sa...

Jessica Biel = hon som spelar äldsta dottern i den ytterst amerikanska och sockersöta tv-serien Sjunde himlen (och jag skäms lite för att jag vet det). Men tydligen har hon blivit framröstad till världens sexigaste kvinna av nån tidning, eller så.

The Girl Least Likely To sa...

Martina: Jag vet vem Jessica Biel är (har också fastnat framför Seventh Heaven pinsamt många söndagseftermiddagar...) men fattar inte varför hon verkar vara överallt nu. Sjukt överskattad tjej.