tisdag 4 september 2007

Om att läsa med stil

Regnstril, the proverbial cats and dogs, utanför. Jag kryper upp i soffan med ett glas prosecco (alkoholromantik i vardagen - try it, you'll like it!) och kulturcamorran och tänker att det borde skrivas och pratas mer om hur man läser. Inte "how to read" i mästrande Harold Bloom-anda; jag menar hur i bokstavlig, krass bemärkelse. De fysiska omständigheterna runtomkring läsandet har ju stor inverkan på läsupplevelsen i stort. Just Prosecco kombinerat med Maja Lundgrens infernovandringar i Napoli bäddar för en ovanligt intensiv läsupplevelse. Prova själva!

4 kommentarer:

Therese, tämligen alkoholokunnig sa...

Vad är prosecco? Det låter vansinnigt tjusigt.

Anastasia sa...

Jag läser lite varsomhelst, men det viktigaste för mig är att kunna leka med mitt hår när jag läser. Det är en koncentrationsgrej som alla jag känner blir vansinniga på. Själv ser jag det som en study aid. Om jag inte fått göra min OCD-ritual skulle jag nog för länge sedan mejat ner alla högljutt skrivande/hostande/mobiltjattrande i omgivningen med ett stort, fett automatvapen (märks det att jag är på biblioteket?). x

The Girl Least Likely To sa...

Prosecco är den italienska motsvarigheten till champagne, typ och ja, det är lika tjusigt som det låter.

Alwilda sa...

Jag läser öööööverallt - men helst i soffhörnan eller läsfåröljen hemma. Ostörd. Med något trevligt att äta eller dricka till, som jag kan glömma bort efter sådär 40 sekunder. Kallt te - det är min grej.