lördag 15 september 2007

I vildmarken (del II)

"Det var en mörk och stormig natt."

Tydligen inleds världens sämsta roman med den meningen. Sämst enligt vilka kriterier, kan man undra? Jag minns tyvärr inte var jag läste det. I någon roman, tror jag, någon ganska nyligen läst - anyone? Mitt midvinterbleka, svartnaglade jag ber i alla fall att få opponera sig. Exhibit A: vad är det för fel med mörkt och stormigt? Har ni LÄST inledningskapitlet av Joyce Carol Oates' Bellefleur? Gotik är kärlek. Punkt.

Exhibit B: den här - det måste erkännas - tämligen schizofrena, rödvinsdoftande narratologin börjar just så. Det var en mörk och stormig natt, so fucking sue me. Hundratals oskrivna förstameningar i Kalixälvens Katlavrål. Jag har redan gått och lagt mig i våningssängen med tydliga 70-talsvibbar, i tandemsovsäcken ligger jag ingrodd och alstrar värme och alkoholångor.

(Inte så mycket som jag hade alstrat för några år sedan. Jag är måttfullhet, jag är tre glas vin, en halv bastuöl, tre muggar kallt, friskt vatten från grannens brunn och en halv liter Portello light. Jag är en fucking laestadian. Typ.)

Mara Lee, lova att skriva en ny roman. Jag anropar även: Christine Falkenland, Carina Rydberg, Inger Edelfeldt, Mare Kandre på andra sidan graven; mina ladies of dark letters, skriv på, skriv på! Hör ni mig, eller är älvens brus övermäktigt? Just nu vill jag aldrig lämna den här överjordiskt vackra platsen: vatten möter kolsvart himmel möter vind möter timrad stuga utan en och runnande vatten - dags att bära in mer ved strax. Ett slags anakronismens charm. Förra ägaren hette Ola Hansson. Jag tror inte längre på slumpen.

6 kommentarer:

E sa...

Minns Bellefleur som helt fantastisk, måste läsa om den snart. (Synd bara att så mkt annat oläst liksom ligger ivägen, dessutom är minst tre av de som ligger ivägen författade av samma Oates, och de har ju en tendens att locka...)

Sara sa...

Svaret på din fråga:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Bulwer-Lytton

The Girl Least Likely To sa...

E: Oh ja, den är alldeles, alldeles underbar. Kanske det bästa Oates skrivit. Jag skrev min b-uppsats i litteraturvetenskap om Bellefleur, så jag har kommit den boken mycket närmare än man gör vid en "vanlig" läsning.

Sara: Tack, sweetie! Visste att jag kunde lita på dig.

Sara sa...

Det är ett nöje att kunna bidra med sin sjukliga fäbless för att googla saker man inte vet... ;)

Spectatia sa...

Bloggade också om Dark and Stormy Nights för några veckor sedan:

http://spectatia.blogspot.com/2007/08/dark-and-stormy-nights.html

The Girl Least Likely To sa...

Spectatia: Vilket bra inlägg, och vad fint du anknyter till Arlington Park! Ytterligare en måsteläsabok, uppenbarligen.