onsdag 19 september 2007

Flygplatslitt

Jag har ju varit ute och rest alldeles nyligen, och vill passa på att ge en eloge till Kallax flygplats för deras eminenta bokutbud. Särskilt det engelska utbudet är helt fantastiskt: litet, men ojojoj, helt spot on och i min smak. Det är inte ofta jag hittat Dennis Lehane, Jodi Picoult och Douglas Kennedy i en liten flygplatsbutik där man mest dricker vin ur miniatyrflaskor och tittar på Idol-uttagningarna. Dessutom: Myggor och tigrar på bästsäljarlistan! All heder till Luleborna. Är Luleå en stad befolkad av bokslukare? Johanna L på Bokhora, fd Lulebo som skrivit en Luleå-baserad (väl?) ungdomsbok med massor med härliga blinkningar till författare som Haruki Murakami och Douglas Coupland, känns som en auktoritet i den här frågan. Har jag rätt som läser in något mer än bara duktiga inköpare i min lilla flygplatsspaning? Är det NoU (North of Umeå) som de mest hängivna bokslukarna håller till?

Uppdate: En liten chock utspelar sig i Umeå, inte Luleå. Nollåttesyndrom, sorry.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Boken, "En liten chock", reklam reklam, utspelar sig i Umeå. Du anar inte hur ofta folk blandar ihop Luleå / Umeå.. inget ovanligt. Men jag är ju från Luleå. Om det är en stad av bokälskare, well.. Jag är lite tveksam? Nu tror jag mer på det iaf, för sen ett år finns det superfina Kulturens hus med Stadsbiblo, och det har dragit massa folk. Och så bokmässa sista helgen i okt just där, då kommer stadens alla bokälskare fram for sure!
Kallax flygplats är liten och trevlig, och kanske har de utökat bokutbudet för jag minns mest svensk 10-topps-pocket. Mycket bra i såna fall!

The Girl Least Likely To sa...

D'OH! Jag som hela tiden tänkte Luleå när jag läste, förmodligen för att det är den stad av de två jag har lite anknytning till. Och det var min käre make som bestämt hävdade att norrbottningar läser massvis. Själv har jag inga empiriska bevis annat än just det fantastiska utbudet på Kallax flygplats, but I'm a believer.

Jenny sa...

Jag har för mig att islänningar läser mest i Europa, så något samband mellan läsning och mörker/kyla finns kanske?