fredag 28 september 2007

Engelsk rea på Hedengrens

Förförisk annons i dagens DN: engelsk SLUTSPURTSREA på Hedengrens. 50 kronor styck för ett stort antal engelska titlar. Jag funderar på att gå dit på lunchen. Hedengrens är en av mina absoluta favoritbokhandlar, trots de höga priserna. Adlibris i all ära, men ibland kan det faktiskt kännas motiverat att lägga femtio kronor extra på en bok i utbyte mot mysig atmosfär och - framför allt - att få strosa omkring, bläddra och provsmaka inledningar. Jag är ju en sucker för bra inledningar: har en författare fått till ett par riktigt lockande förstameningar läser jag nästan alltid ut boken, oavsett hur mycket berättandet chanserar

(Chanserar? Stavas det verkligen så? Det ser så märkligt ut, men det kan i och för sig bero på att jag aldrig skrivit ordet förut. Ibland invaderas min hjärna av de märkligaste ord, företrädelsevis sådana som inte använts av allmänheten sedan 50-talet. Notera Stephen King-hommagen med BÅDE kursivering och parantes.)

därefter. Några av mina all time faves när det gäller inledningar:

1. "That morning she pours Teacher's over my belly and licks it off. That afternoon she tries to jump out the window."

(Raymond Carver, ur novellsamlingen What We Talk About When We Talk About Love - en av de bästa novellsamlingar som någonsin skrivits, förresten!)

2. "Watch your step. Keep your wits about you; you will need them. This city I am bringing you to is vast and intricate, and you have not been here before. You may imagine, from other stories you've read, that you know it well, but those stories flattered you, welcoming you as a friend, treating you as if you belonged. The truth is that you are an alien from another time and place altogether."

(Michel Faber, The Crimson Petal and the White)

3. "Aujourd’hui, maman est mort. Ou peut-être hier, je ne sais pas."

(Albert Camus, L'étranger)

4. "Does such a thing as "the fatal flaw," that showy dark crack running down the middle of a life, exist outside literature? I used to think it didn't. Now I think it does. And I think that mine is this: a morbid longing for the picturesque at all costs."

(Donna Tartt, The Secret History. Det enda citatet jag kan helt utantill och inte behövde Google-konsultera.)

5. "Ours is essentially a tragic age, so we refuse to take it tragically."

(D.H. Lawrence, Lady Chatterley's Lover - som är så mycket mer än sexskildringarna, y'all!)

Eller, om man är på humör för något minimalistiskt och rakt på sak:

"This is what happened."

(Stephen King, "The Mist")

Ju mer jag tänker på saken, desto mer ser jag det genialiska i Kings förstamening. Är det inte egentligen i slutändan vad alla intrigdrivna fiktioner går ut på?

Vilka är era favoritinledningar?

11 kommentarer:

Spectatia sa...

"It was the day my grandmother exploded. I sat in the crematorium, listening to my Uncle Hamish quietly snoring in harmony to Bach's Mass in B minor, and I reflected that it always seemed to be death that drew me back to Gallanach."

Iain Banks "Crow Road"

Jessica på sapere aude sa...

Blev det några lunchböcker? Jag har ju köpstopp och tillbringade följaktligen lunchen på annan plats än i boklåda, nämligen utanför Dramaten på en fantastisk fotoutställning. Den kan också rekommenderas!

The Girl Least Likely To sa...

Spectatia: Bra ciatat! Jag är faktiskt Iain Banks-oskuld, kanske något jag borde jobba på?

Jessica, det blev inga lunchböcker tyvärr. Har också köpstopp men övervägde ett tag att häva det, men otippat nog vann mitt överjag. Nästa bokinköp blir inför bokkollot.

Anastasia sa...

Den mest klassiska William Gibson-inledningen är väldigt passande 80s, och ganska trevlig:

"The sky over the port was the colour of television, tuned to a dead channel." (Neuromancer)

Spectatia sa...

Ja, det tycker jag nog. Själv läste jag hans klassiska Wasp Factory först, och därefter Walking on Glass, utan att gilla några av dem särskilt mycket. Men The Crow Road föll jag för - klurigt galen och myllrande rolig historia.

Maggie sa...

intressant inlägg! jag listade mina favoriter på min blogg. donna tartt dök upp hos mig med...

gillar för övrigt din blogg mycket, alltid bra tips!

Sara sa...

Kanske inte mina favoriter, men dessa tre poppade upp i mitt huvud... Känner du igen? :)

"There's no such thing as a perfect murder," Tom said to Reeves. "That's just a parlour game, trying to dream one up. Of course you could say there are a lot of unsolved murders. That's different."

"From the first place of liquid darkness, within the second place of air and light, I set down the following record with its mixture of fact and truths and memories of truths and its direction always toward the Third Place, where the starting point is myth."

"Today , a man called from Long Beach. He left a long message on the answering machine, mumbling and shouting, talking fast and slow, swearing and threatening to call the police, to have you arrested.
Today is the longest day of the year - but anymore, every day is.
The weather today is increasing concern followed by fullblown dread.
The man calling from Long Beach, he says his bathroom is missing."

The Girl Least Likely To sa...

Sara: Det är pre-kaffe här borta, men jag ska göra mitt bästa.

1 = The Talented Mr Ripley, eller iaf någon annan av Patricia Highsmiths Ripley-böcker. Right?

2 = Ååhh, jag känner igen så väl, särskilt det där med "liquid darkness", men kan inte komma på!

3 = Diary av Chuck Pahlaniuk. Grym bok!

Sara sa...

Très bien ma chère!
1. Ripley's Game
2. To the Is-Land
3. Korrekt. Vi satt väl och hypade den tillsammans någon kväll om jag inte missminner mig...
I helgen läste jag Hey Princess. Mycket bra! Läst den?

Ika sa...

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife."

Jane Austens Pride and Prejudice, förstås. Nu när jag kan boken och BBC-serien får jag rysningar av välbehag av den där meningen, åååh, så underbar berättelsen är...

The Girl Least Likely To sa...

Ika, jag var snubblande nära att inkludera det citatet! :)