tisdag 18 september 2007

Bokfemman v 38: page turners

Jag har ett plan att passa, så veckans Bokfemma får gå i minimalismens tecken. Veckans tema är page turners, dvs böcker som inte går att lägga ifrån sig förrän de är slut. När jag besökte min inre bokhylla upptäckte jag att min IRL-bokfylla är ganska späckad med page turners. Antingen det, eller så har jag bara svårt att lägga ifrån mig böcker över huvud taget.

1. The Big Picture (svensk översättning: Den gåtfulle fotografen) av Douglas Kennedy



Douglas Kennedy är page turner-romanens okrönte mästare om ni frågar mig. Fastän hans böcker sällan innehåller rafflande intriger à la Davinci-koden utan snarare fokuserar på mänskliga relationer och krissituationer är det nästan fysiskt omöjligt att lägga ifrån sig en Douglas Kennedy-roman innan den är utläst. The Big Picture, som är mer uttalat thrilleraktig än hans andra berättelser, drabbar en fysiskt, så spännande är det. Hjärtklappning, svettiga händer, the works. Jag, som är en utpräglad morgonmänniska och börjar gäspa redan framför Rapport, låg vaken en halv natt och sträckläste.

2. Shutter Island (Patient 67) av Dennis Lehane



En av de mest fängslande spänningsromaner jag någonsin läst, med ett minst sagt häpnadsväckande slut som ger hela boken ett lyft. (Tjuvkika inte!)

3. The Lake of Dead Languages (De döda språkens sjö) av Carol Goodman



Carol Goodman är verksam inom en genre som jag är oerhört svag för: litterära spänningsromaner. Hon rör sig i litterära och kulturella miljöer, ofta med vackra skildringar av landskapet längs Hudsonfloden. The Lake of Dead Languages påminner en hel del om min absoluta favoritbok, The Secret History, även om språket som studeras är latin istället för grekiska och stämningen är mer utpräglat deckaraktig. Dessutom innehåller den klockrena meningen "it's hard to be a goth lumberjack". Så sant, så sant.

Jag har aldrig behövt mer än två dagar på mig för att börja och avsluta en Carol Goodman-roman, men med The Lake of Dead Languages slog jag alla rekord genom att läsa ut den i en enda sittning. Jag kan nästan garantera att ni kommer göra detsamma.

4. Light on Snow (Ljus på snö) av Anita Shreve



Det här är så långt ifrån deckare man kan komma - Shreve skildrar, likt en Anne Tyler i mer renodlad underhållningsskrud, vanliga människor i en ovanlig situation i ett vintrigt New England-landskap. Ändå är man som trollbunden och hittar på ursäkter för att slippa beblanda sig med det verkliga livet innan sista sidan är läst. Alla Anita Shreves böcker har page turner-känsla och är så atmosfäriska att man vill leva inuti sidorna.

5. A Grave Talent (Farlig begåvning) av Laurie R. King



Den första Kate Martinelli-boken är också den bästa. Originell och välskriven med en genomsympatisk hjältinna, fantastiska miljöer (San Francisco med omnejd) och en intrig som får den mest ihärdiga antideckareförespråkaren att förlora nattsömn.

7 kommentarer:

Maria sa...

"The Lake of Dead Languages" läste jag för ett par år sedan och jag minns att den var spännande! Både "Light on Snow" och "Shutter Island" finns nu med på min att-läsa-lista. Tack för tipsen!

The Girl Least Likely To sa...

Varsågod, Maria! :) Ska kolla in din lista nu. Kul att du också gillade The Lake of Dead Languages. Har du läst något annat av Goodman? Om inte, gör det!

Caroline sa...

Åh! Har haft "The Lake of Dead Languages" liggandes hemma oläst i flera år nu - faktiskt sedan ngn (kanske t.o.m. du?!) rekommenderade den på Kasaharas inlägg om aka-porr för tuuuusen år sedan. Känns som en perfekt höstbok!

The Girl Least Likely To sa...

Caroline: det VAR jag som rekommenderade den på Johanna L:s blogg! Och ja, det är en perfekt höstbok.

Pi sa...

Den där Lehane-boken har jag varit på jakt efter hur länge som helst. Jag har läst flera utav hans andra och gillat dem. Men den där är alltid utlånad på biblioteket. Ryktet går väl om att den är bra. För det kan väl knappast vara den svenska titeln som lockar. Det låter Allersroman för mig.

Kajsa sa...

Hej och tack för att du skriver så bra och fint om böcker (och annat). Har läst här sen du började och tänkte att det var dags att ge mig till känna samt passa på att ge beröm.
Ramlade över The lake of dead languages i somras när jag var på jakt efter någon bok som utspelade sig i just akademisk miljö. Sträckläste och funderade på att läsa något mer av henne men blev lite avskräckt av att böckerna verkade sorteras in i "fullitteratur"-facket överallt. Fånigt, je sais. Men om jag nu ska ge mig på något mer av henne, vad rekommenderar du?

The Girl Least Likely To sa...

Kajsa: Hej, och tack för de fina orden! Jag hade ingen aning om att Carol Goodman räknas som "fullitteratur"; så är i alla fall inte fallet i USA, där hennes böcker brukar få bra kritik. Ärligt talat bryr jag mig inte om det jag läser är ful- eller finlitteratur bara det är intressant och välskrivet. Sådana kategoriseringar känns bara ängsliga, bajsnödiga och lite fåniga. (Gee, tell us what you really think, haha.) Om du vill läsa något mer kan jag särskilt rekommedera The Seduction of Water och The Ghost Orchid, men alla hennes böcker är läsvärda, tycker jag.