torsdag 16 augusti 2007

Ordmärkare unite

Ursäkta en gammal inbiten besserwisser tillika Morrisseyfanatiker, men vad är dealen med att John Ajvide Lindkvists underbara vampyrroman Låt den rätte komma in heter Let the right one in (utan "slip") på engelska? Hela poängen med titeln är ju att det är ett Morrissey-citat, det har Ajvide Lindkvist, själv ett stort Moz-fan, sagt. Irriterande.

Just nu, när dimman ligger tät över Skeppsbron och det är regn i luften, längtar jag efter hyllmeter med gotik, skräck och stämningar. Jättegärna en ny John Ajvide Lindkvist. Borde inte romanen han pratade om i Babel, den som redan består av över 500 sidor och handlar väldigt mycket om vatten, komma ut snart? Någon som vet? Ingen info på Adlibris än i alla fall. I väntan på en ny John Ajvide Lindkvist-roman får ni hemskt gärna tipsa mig om andra läsvärda, gärna svenska, författare som levererar krypande skräckstämning för oss som är som lyckligast när det duggregnar ute. Om ej svenska: något som påminner om Daphne duMauriers Rebecca. Tänk dimma, hedar, mystik och gärna Cornwall.

3 kommentarer:

Pi sa...

Jag önskar att jag hade ett bra tips, eftersom jag själv alltid är på jakt efter precis den sortens böcker.
Att nämna Ghost story av Peter Straub för en King-fantast känns mesigt. Men jag gör det ändå, eftersom många verkar ha missat den.

Du har alltså träffat Stephen King. Jag blir nästan lite yr av avund, faktiskt. Trots att jag har kändisfobi.

The Girl Least Likely To sa...

Pi: Jag har läst Ghost Story, men det är en så bra bok att den förtjänar att nämnas. Ofta. Herregud, jag tror aldrig jag varit så rädd i hela mitt liv som när jag läste den! Jag vaknade och skrek mitt i natten, paniskt rädd för hon den där ondskefulla shapeshiftern (vad hette hon nu igen?). Håller på och betar av Straubs andra böcker nu. Har du läst mycket av honom? Tipsa gärna om hans bästa böcker! Förutom Ghost Story har jag bara läst Lost Boy Lost Girl än så länge. Stevie (jag kallar honom så eftersom vi känner varandra så väl, haha) skriver om Julia i Danse Macabre och gjorde mig jättesugen på just den. England och spökbarn = my cup of tea. :)

Marianne sa...

Kan det inte vara någon copyrighthistoria? Om det är en titel på en Morrisseylåt, menar jag.

Jag är stormförtjust i "Låt den rätte...", bland det absolut bästa på flera år!