måndag 13 augusti 2007

Om spartanskt leverne och lästid

Nu har vi kommit i ordning i vårt tillfälliga, synnerliga spartanska hem. Säng, köksbord, bokhylla (ett måste för varje bokhora - även om det "bara" är för en månad), kaffemaskin, (läs)fåtölj och kattprylar. Ingen TV, dator eller stereo, men däremot en halv hyllrad med läsmaterial. Lovely! Jag tänker vara anakronistisk och världsfrånvänd i en månads tid, stänga av mediebruset och läsaläsaläsa. (Och blogga om 'et när jag kan hitta en dator.)

Några av de böcker jag tänker ägna mig åt de kommande veckorna: Myggor och tigrar, den mångomtalade, av Maja Lundgren, Fly av Elise Karlsson, Patient av Ben "Everything But the Girl" Watts, One Good Turn av Kate Atkinson och The Other Side of the Bridge av Mary Lawson. Funderar dessutom på att börja min årliga omläsning av The Secret History, Donna Tartts makalösa debutroman från 1992 som prenumerat på förstaplatsen på min lista över favoritböcker ända sedan jag var femton år. Jag föredrar att läsa den på hösten, det är så mycket höst över hela romanen. Färgsprakande höstlöv, New England-klar himmel, terminsstart, omstart, tweedkavajer, yllekappor, den där första förhoppningen om höst. Herregud, jag blir alldeles till mig i trasorna bara av TANKEN! Ibland tänker jag att det kanske inte är riktigt sunt att ha ett så passionerat förhållande till en bok. Det gäller nämligen inte bara det höstliga, förstår ni, utan min aldrig falnande glöd för Den Där Boken tar sig ungefär femtio olika uttryck. Min första kärlek var en av karaktärerna i The Secret History, och när det var uppsatsskrivning på svenskan i högstadiet och alla andra skrev på temat "Min första kärlek" skrev jag om Henry Winter och mitt förhållande till litteratur. OBS! Inget skämt, tyvärr.

Note to self: lista de bästa romanerna med hösttema. Ni vet redan vilken bok förstaplatsen går till.

8 kommentarer:

J sa...

Jag tycker det låter ljuvligt. Och din passion för boken kan jag så känna igen mig i. Har snart färdigläst den (tråkiga) bok jag håller på med, har naturligtvis en gigantisk hög av sånt jag vill läsa, men frågan är ändå om jag inte direkt ska göra som du; köra en omläsning av The Secret History och känna höstglädjen komma. Extra passande första arbetsveckan efter semestern. Höst är min absoluta favoritårstid, allt är nytt och snyggt.

Tror du förresten att din faiblesse för Gilmore Girls kan ha något att göra med att det är delvis samma sprakande höstkänsla där?

The Girl Least Likely To sa...

Vilken är den tråkiga boken, så att jag vet vad jag ska undvika?

Och ja, min GG-faiblesse kan alldeles säkerligen åtminstone delvis förklaras av min fetisch för sprakande höstlöv och New England. Bra analys där!

J sa...

Det är Diamantsvärdet och träsvärdet av Nick Perumov. Tre brister:
1. Den gapar över allt. Alla övernaturligheter och myter man känner till är med. Det blir för mycket (och då är jag förtjust i både träsk, vampyrer och gnomer). Till och med där det görs en uppräkning skriver han de "De brände myrten, koriander med mera." Alltså, han vågar inte stryka något nån gång.

2. Den innehåller galet konstiga styckeindelningar, trippla utropstecken, långa, långa kursiveringar, ..., och annat stilistiskt ofog. Hade den varit bättre hade jag inte brytt mig så hemskt men nu. Urk.

3. Värst av allt är språket som är ömsom fjortisprosa ömsom kyrkoprosa. Och inte i dialogerna - där talar alla samma språk, det hade naturligtvis varit utmärkt om slavinnan och patriarken inte använt samma språk, men det gör de. Gnomen kan däremot säga saker som "Prata inte smörja, min sköna", följt av tre utropstecken. Jag tror inte något av det är översättarens fel...

Jag fortsätter läsa för att jag oftast läser slut och för att den är ganska spännande. ("Tråkig" var alltså lite missvisande).

Oj, långt. Jag koppar väl detta när jag skriver om den på bloggen, antar jag :-)

Förresten, hörde rykten för länge sen (här skulle Perumov skrivit Lä-ä-änge sen) om att Donna Tartt ska komma med en ny. Vet du nåt om det? Två räcker inte!

The Girl Least Likely To sa...

Awww, synd på så rara ärter! Träsk och vampyrer låter ju hur lovande som helst. Har du läst Stephenie Meyers böcker, på tal om vampyrer?

Jag har tyvärr inte hört något om en ny Donna Tartt. Hade turen att träffa henne när hon promotade Den lille vännen 2003, och då sa hon inget om ett nytt bokprojekt. Kvinnan skriver ju legendariskt låååångsamt, så detta borde betyda att hon har en bit kvar OM det nu finns någon book-in-the-making. Men jag håller tummarna!

J sa...

Var det på Kulturhuset? Jag var också där. Om du var där så kanske du hörde henne rekomendera To Kill a Mockingbird, och har du inte läst den så gör. Den är fantastisk. Det var inte där jag hörde om ny bok, det har jag läst. Frågan är var.

Meyer ska jag genast kolla in (eh, köpstopp gäller inte när man får en rekomendation, väl?)

Erika sa...

Jag har varit sugen på Den hemliga historien såå länge. Alla som har läst den verkar älska den, så därför blev jag fullkomligt överlycklig när jag hittade ett pocketexemplar (som ju är slut på förlaget) i en boklåda för ett tag sedan... Men om det är så mycket höstromantik i den som du säger, kanske det är värt att vänta någon månad eller två för den ultimata atmosfären. Hösten (åtminstone början av den) har alltid varit min favoritårstid.

The Girl Least Likely To sa...

Erika: Den hemliga historien funkar alla årstider, men de första hundra, tvåhundra sidorna är väldigt mycket höst. Jag tycker att du ska läsa på en gång i alla fall!

Em sa...

Har för mig att Donna Tartt skulle skriva en av böckerna i det stora mytprojektet. Länge sen jag hörde något om det dock.