fredag 24 augusti 2007

Om frisörer och abibliofobi

Jag ska till frisören idag. Inget raskt avklarat "bara klippa topparna"-besök, utan vi talar färgaklippaändrahöstförnya. Säkert två timmar. Bokhororna har skrivit om frisörstolen som läsplats, om att ta med romaner istället för att bläddra i gamla Hänt Extra, och jag håller med: det är helt klart ett bra lästillfälle. Om man är förberedd, vill säga. Jag, som alltid kånkar omkring på minst två tegelstener och får sned rygg och nackspärr på köpet, är nämligen snart utan bok. Abibliofobin lurar tjugo Fly-sidor bort, och jag förbannar mig själv för att jag inte var mer förutseende. Vad gör jag nu? Köper nytt? Andas djupt och bulimiläser skvaller? Missförstå mig rätt, jag har inget emot skvaller. Under vissa omständigheter - ett hett skumbad, ett glas svalt vitt vin, en stor påse plockgodis - kan det till och med vara riktigt angenämt att läsa skvaller. Men hos frisören, njaee. Kanske är det för förutsägbart, väntat? Eller så gillar jag inte att läsa skvaller offentligt? Fingrarna i syltburken, skägget i brevlådan, yada yada. Jag vet inte. Jag vet bara att jag måste åtgärda det här asap.

Inga kommentarer: