måndag 27 augusti 2007

Nightswimming

Minnesanteckningar från helgen:

Klockan har precis slagit tolv när vi beger oss ner mot sjön, åtta vin- och snapsfnissiga flickkvinnor i lånade handdukar. Augustimörkret är kompakt, allomslutande; jag snubblar på ett rör på vägen ner. Jag kan inte se min hand utsträckt framför mig, kan knappt ana konturerna av de andra när vi glider ner i det sammetslena, kolsvarta vattnet. Kanske är det vinetsnapsenölet som skapar en artificiell värme, men vattnet är i alla fall mycket varmare än jag trott. Den svala nattluften gör att jag vill ligga kvar, länge, flytande på rygg insvept i mjukt insjövatten och titta på stjärnorna. Jag vet att det här med största sannolikhet blir det sista doppet för i år - det vet nog allihop, och den insikten ger en bismak av bitterljuvt, prematur nostalgi. Vi simmar ut till pontonen, dröjer ett ögonblick innan vi dyker ner i sammetssvart vatten igen. Svart, vitt, vatten, Karlavagnen. Jag fryser fortfarande inte.

Det första jag gör när vi kommit upp till stugan är att sätta på R.E.M.:s "Nightswimming". September's coming soon...

2 kommentarer:

camilla sa...

Du ÄR en kvinnlig Sigge Eklund!

åh, nattliga sensommarbad...

The Girl Least Likely To sa...

Haha, det tar jag som en komplimang. :)