lördag 11 augusti 2007

Mina 5 bästa utländska (icke-anglosaxiska) romaner

Jag hoppar på Malins bokfemma om utländska böcker skrivna av författare från andra länder än Storbritannien och USA. Utmaningen lät faktiskt svårare än vad den visade sig vara: eftersom jag läser så mycket engelskspråkig litteratur hade jag trott att det skulle bli svårt att skaka fram kandidater. Så blev det inte alls - snarare var det svårt att begränsa sig till bara fem. (Story of my life, det där.) Här är alltså min bokfemma för vecka 32:

1. Norwegian Wood av Haruki Murakami (Japan)



Egentligen ALLT av Murakami, men det är något med den här lyhört skildrade coming-of-age/kärleksromanen som sticker ut bland hans annars mer surrealistiskt präglade verk (tänk David Lynch i Japan). Lika bitterljuv och vacker som låten den hämtat sin titel från. Jag är avundsjuk på alla er som ännu inte blivit av med er Murakami-oskuld.

2. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij (Ryssland)



Skildringen av Raskolnikovs frenetiska febervandringar i ett hett och smutsigt Petersburg är något av det mest suggestiva jag läst. Jag tror nästan att jag själv fick feber av att läsa. Det här är en klassiker man inte behöver vara rädd för. Kasta er in bara & enjoy the ride! Min bästa Dostojevskij tillsammans med Bröderna Karamazov.

3. Blecktrumman av Günter Grass (Tyskland)



Vansinnigt bra, ömsom hemskt, ömsom burleskt-roligt och ömsom sorgligt om Oskar som aldrig blir större än en treåring men kompenserar sin småväxthet med andra, magiskt betonade egenskaper. Det är svidande krigsskildring och magisk realism i en fantastisk blandning och helt klart Nobel-worthy.

4. Andarnas hus av Isabel Allende (Chile)



Mer magisk realism! Strunta i Bille Augusts (trots Winona-medverkan) halvkeffa filmatisering och fall i trans över Allendes lysande, magiska skildring av flera generationers kvinnor i Chile.

5. Madame Bovary av Gustave Flaubert (Frankrike)



En av de bästa romaner som någonsin skrivits. Det räcker som motivering, va?

Några till icke-anglosaxiska författare jag gärna läser är Arundhati Roy (Indien - skriv en ny bok, kvinna!), Peter Hoeg (Danmark), Ben Okri (Nigeria), Maarten 't Hart (Holland), Gabriel García Marquéz (Colombia), Koji Suzuki (japansk skräck av författaren till The Ring) och Lesley Lokko (glamourchicklit från Ghana). Vill bli bättre på att läsa icke-anglosaxiskt. Det är ju så lätt att fortsätta nöta in sina invanda spår och hålla sig till sådant vi som unga västerlänningar bär med oss i ryggmärgen, som ett popkulturellt nedärvt chip: New York i jultid, neurotiska, vinpimplande Londonbor, Santa Ana-vindar över LA... Ibland kan det vara så oerhört mycket mer givande att plocka upp en bok och inte omedelbart tänka på en tidigare läs- eller filmupplevelse. Tipsa mig gärna om andra böcker och författare! Hemskt gärna från någon gammal brittisk koloni så att jag kan läsa på originalspråk. Jag har en liten (?) hang-up där - vill så hemskt gärna komma så nära språket och berättelsen som möjligt och inbillar mig att man bäst gör det genom att läsa på det språk romanen skrevs på. Det där skapar ju genast begränsningar, tyvärr. Jag kanske borde gå i terapi? Passa på att jobba på min abibliofobi och rädsla för översatt skönlitteratur, två flugor i en smäll?

Fast min abibliofobi VILL jag inte bli botad från. Den där vetskapen om att jag, var jag än befinner mig, har minst två alternativa världar att försjunka mig i gör mig helt ärligt till en lyckligare människa. Och så länge en fobi gör en lycklig kan den väl inte vara alltför skadlig? Termen abibliofobi fann jag för första gången i Camillas läsdagbok och beskrivs på engelska som "the morbid fear of running out of books to read". Och ja, jag kände mig träffad. Just nu riskerar jag att få whiplashskador av Stephenie Meyers enorma (628 sidor och inbunden) vampyrroman som ligger nerpressad i handväskan så att jag aldrig ska gå miste om en lässtund i trafikstockningar, försenade bussar och annan oplanerad dödtid.

8 kommentarer:

*Malin* sa...

Madame Bovary _är_ verkligen en av de bästa böcker som skrivits. Din första har jag faktiskt inte läst så det kanske är dags att göra av sig med sin Murakami-oskuld?

The Girl Least Likely To sa...

Ja, visst är den? Jag läste Madame Bovary första gången på litteraturvetenskapen - ett utmärkt sätt att upptäcka icke-anglosaxiska författare, by the way! - och blev helt hänförd.

Oh yes, bli av med Murakami-oskulden! Börja med Norwegian Wood, som finns översatt till svenska i pocket. De flesra av hans böcker är översatta till engelska, och det funkar jättebra att läsa också.

Hannah sa...

Interessant! Själv blev jag av med min "Murakami-oskuld" länge sen, han är väldigt hot här och nästan alla hans böcker finns på holländska. Det är bra.

ps: jag tänkte fråga dig om du behövde några boktips från Holland/Belgien men det behöver du tydligen inte alls! Du vet ju mer om det än jag, även om vi inte är en gammal brittisk koloni. Jag har aldrig läst Maarten 't Hart! Fast det låter faktiskt mycket interessant: wikipedia säger att han är både travestit och anti-feminist. Märks det i hans böcker?

camilla sa...

eftersom jag inte orkar göra en egen lista flikar jag bara in två franska bidrag till din lista:
Camus Främlingen och Romain Garys Med livet framför dig (La vie devant soi). böcker jag måste läsa om då och då för mitt välbefinnande - en "rebibliomani"?????

The Girl Least Likely To sa...

Hannah: Jag visste inte att Murakami var hot i Holland, men det förvånar mig inte. Är inte holländare och svenskar rätt lika när det gäller smak? Iaf har jag fått för mig det.

Du får jättegärna tipsa om holländska/belgiska författare! Det är nästan bara Maarten 't Hart jag läst, och det var för säkert tio år sedan, på den tiden jag inte var så uppmärksam på antifeministiska markörer. Borde kanske läsa om?

Camilla: D'OH! Fattar inte hur jag kunde glömma L'étranger och La Vie Devant Soi! Otroligt bra böcker båda två - jag läste dem båda på franska på den tiden då proportionerna mellan min anglofili och frankoli var lite mer, well, proportionerliga. :)

Katarina sa...

Med undantag för Blecktrumman (som jag inte har läst) så är det sannerligen ingen dålig lista du har fått till! Både Fjodor Dostojevskij och Isabel Allende tillhör mina favoritförfattare i "världslitteraturen" (dumt epitet egentligen).

Ett av mina starkaste läsminnen någonsin är den sommarvecka jag som tonåring läste "Brott och straff" i feberyra ute i trädgården med åskan ständigt hängande i luften - jag blev nästan ett med Raskolnikov under de dagarna!

"Madame Bovary" är också en fantastisk roman, en av mina stora favoriter. "Norwegian Wood" är också vacker, men inte direkt någon av de böcker jag håller högst.

Topp 5 är svårt, men ok, jag ska göra ett försök att lista mina... (och eftersom jag redan har hyllat Madame Bovary och Brott och straff så undantas de från listan) :

1. Mästaren och Margarita (Bulgakov)
2. Historien (Elsa Morante)
3. Falskmyntarna (André Gide)
4. En berättelse om kärlek och mörker (Amos Oz)
5. Allt av Milan Kundera, men speciellt "Skämtet"

Helena sa...

Mycket intressant att läsa om dina favoritböcker. Jag är också mycket förtjust i Murakami, även om jag bara har läst två (Kafka on the Shore - makaber och otrolig historia - och Norwegian Wood). Brott och Straff är också en favorit. Som du läser jag mest engelskspråkig litteratur så har inte så många icke-anglosaxiska att tipsa om. Men tre böcker som har gjort stort intryck på mig är If Nobody Speaks of Remarkable Things av Jon McGregor, Everything You Need av A. L. Kennedy och After You'd Gone av Maggie O'Farrell.
Jag önskar jag kunde hitta en bokklubb med andra som läser den här typen av böcker... Gärna i Malmö-trakten dessutom... :)

The Girl Least Likely To sa...

Helena, vi verkar ha mer gemensamt än förnamnet. :) Av de böcker du listade har jag bara läst After You'd Gone, men den älskade jag. Har du läst mer av O'Farrell? Hennes senaste roman verkar fantastisk. Jag påminner mig själv då och då om att återuppta min relation med Maggie O'Farrell men glömmer av någon anledning bort henne när det är dags att köpa nytt och anglosaxiskt. Dumt av mig.