tisdag 21 augusti 2007

Mina 5 bästa svenska författare (Bokfemman vecka 34)

Dags för ytterligare en bokfemma, denna gång om svenska författare eller böcker. Jag måste erkänna att jag, med tanke på de senaste veckornas teman, hoppats på just det här temat. Egentligen är jag rätt dålig på svensk litteratur - pinsamt dålig, om man ser på balansen mellan antalet lästa anglosaxiska författare versus antalet lästa svenska - men har, inbillar jag mig, ryckt upp mig den senaste tiden. Så, without further ado...

Mina 5 svenska favoritförfattare

1. Christine Falkenland



Christine Falkenland har, med viss hjälp av sin tematiska själssyster Carina Rydberg, fått mig att se på svensk nutidslitteratur med helt nya ögon. Hon skapar atmosfärer och karaktärer som är genuint obehagliga, kryper in under skinnet, kliar, irriterar, gör ont. Ändå söker jag mig gång på gång tillbaka in i hennes värld. Det är en sällsam, lätt anakronistisk värld av rättargårdar, orangerier, Bohusläns saltstänkta klippor, sexuell ångest, våld och djupt olyckliga kvinnor med vackra, gammaldags namn som Cora och Siri. Med Christine Falkenland vet man aldrig om hennes berättelser utspelar sig i 1900-talets början eller i en förvrängd, anakronistisk nutid. Jag vet bara att jag måste få läsa mer.

Lästips: Själens begär, Min skugga, Öde och Trasdockan

2. Carina Rydberg



Inte den mediabrusiga bekännelselitteratur-Carina, utan skräck-Carina som skriver så läskigt att Joyce Carol Oates' nattsvarta kvinnoskildringar känns som godnattsagor i jämförelse. Jag har tjatat massor om Den som vässar vargens tänder. Jag tänker fortsätta tjata. Snälla Carina, låt nästa bok bli skriven av skräck-Carina.

Lästips: Den som vässar vargens tänder, Nattens amnesti

3. Hjalmar Söderberg



För motivering, läs ett gammalt blogginlägg här.

Lästips: Den allvarsamma leken, Förvillelser och Doktor Glas

4. Selma Lagerlöf



Ju mer svensk litteratur jag läser, desto mer övertygad blir jag om att Gösta Berlings saga är den bästa romanen som skrivits på svenska.

Lästips: Gösta Berlins saga, En herrgårdssägen

5. Maria Lang



Såhär i Nicke Lilltrolltider kan det vara trevligt med en påminnelse om att det fanns en tid (långt, långt bort, i sagornas land...) då Sveriges hade en deckardrottning som skrev beläst och litterärt om mordlystna akademiker. (Det där kommer att bli en av många käpphästar när jag är gammal och senil, det känner jag redan nu. Kan riktigt se framför mig hur jag ligger på min dödsbädd, hud som pergament, blind och halvdöv och kvider "det ska ni veta, barn, att det fanns en tid då Sveriges deckardrottning skrev om akademiska intriger och litterära anspelningar".)

Lästips: Mördaren ljuger inte ensam, En skugga blott och Kung Liljekonvalje av dungen

Bubblare: Mare Kandre, Maria Gripe, Stella Kleve, Pär Lagerkvist.

15 kommentarer:

Ann Ljungberg sa...

Visst är Chritine Falkenland bra! Håll ögonen på henne i nästa Skrivarkalender!

Therese sa...

Heej, jag skrev en så entusiastisk kommentar om ditt fina fina höstpeppinlägg, men den dök aldrig upp så jag tror att det här med att posta kommentarer i en blogg kanske är lite för avancerat för mig. Nytt försök nu: Vilken jättebra lista! Vilken utmärkt smak du har! :D

(jag ska förresten få Chesil Beach skickad till mig, och få skriva om den! Pepp!)

The Girl Least Likely To sa...

Ann: Ja, hon är helt makalös! Är Skrivarkalender en tidskrift? Hur får man tag på den? Eller är den tillgänglig på nätet? Allt som involverar Christine Falkenland måste vara bra. :)

Therese, hej! Konstigt att kommentaren aldrig dök upp. Det är faktiskt inte så svårt att posta kommentarer - take it from en gammal überhumanistisk skunkdagbokare som inte ens kunde html-taggar, liksom. :D Och jaa, fin lista eller hur? Kände på mig att du skulle uppskatta den. Jättekul med Chesil Beach, hoppas du gillar den.

Karin sa...

Så svårt att välja bland alla bra:iga! Och alla dessa bekymmer som listor av denhär typen för med sig: ska jag välja mina favoriter för ögonblicket eller de som betytt mest för min personliga utveckling eller möjligen för min litterära smak genom åren? Och: ska jag välja särskilda böcker eller författarskap? Äsch, alla dessa våndor känner du säkert till - fånigt att skriva dem här. Ännu fånigare att jag inte hoppar på bokfemman på Flaskposten, kan tyckas, men jag vet inte ifall nedanstående lista uppskattas av våra presumtiva läsare och deras vuxna. Därför kör jag till och bekänner mina svenska favoriter för tillfället härm i kommentarfältet:

1. Mare Kandre
2. Maria Gripe
3. Carina Rydberg
4. Christine Falkenland
5. Mirja Unge

Räknas finlandssvenska författare in? Isf: Monika Fagerholm och Tove Jansson såklart.

The Girl Least Likely To sa...

Karin: Oj, vilken bra lista! Älskar mörkt, suggestivt, otäckt, säreget. Vi måste ha väldigt liknande smak, för jag älskar alla författare på listan förutom Mirja Unge som jag obegripligt nog aldrig läst något av. Några tips om var jag ska börja?

Karin sa...

Jaa!! Det var ur munnarna orden kom - den är storslaget fantastisk! Har du läst Jenny Erpenbeck förresten? Hon är mörk och vansinnigt säregen på detdär dolska sättet som är ytterst ovanligt i litteraturen.Ungefär som en kombination av Elfriede Jelinek, Carina Rydberg och Mirja Unge - säger jag helt spontant på arbetstid!

Karin sa...

Jaa!! Det var ur munnarna orden kom - den är storslaget fantastisk! Har du läst Jenny Erpenbeck förresten? Hon är mörk och vansinnigt säregen på detdär dolska sättet som är ytterst ovanligt i litteraturen.Ungefär som en kombination av Elfriede Jelinek, Carina Rydberg och Mirja Unge - säger jag helt spontant på arbetstid!

The Girl Least Likely To sa...

Har inte läst Jenny Erpenbeck men beskrivningen låter ju helt förtjusande!

Karin sa...

Läs henne! Historien om det gamla barnet är obeskrivligt bra.
Och: visst verkar vi ha lika smak? Det är verkligen roligt att läsa din blog!

Hannah sa...

Är "Djävulsformeln" skriven av skräck-Carina Rydberg? Det låter som det, och det är hennes endaste bok som finns i mitt bibliotek, alltså jag ska prova det iallafall. Sen Astrid Lindgren och Maria Gripe har jag aldrig läst många svenska författare, så det är ganska spännande!

The Girl Least Likely To sa...

Hannah: Djävulsformen är skriven av Rydberg. Hennes sämsta bok i mitt tycke och inte helt representativ för de skräckiga böckerna jag är så förtjust i. Men läs ändå, och keep in mind att hon egentligen är bättre.

Katarina sa...

Åh, Selma Lagerlöf är min favoritförfattare alla kategorier, jag tröttnar aldrig på att läsa om hennes böcker! Tyvärr så har hon inte alls fått den plats i världslitteraturen som jag tycker hon förtjänar, vilket är riktigt tråkigt.

En annan kvnnlig svensk författarinna som har sin säkra plats i min bokhylla är Agnes von Krusenstjerna. Speciellt Tony-serien är helt outstanding! Lite av en svensk "The Bell Jar" skriven för 100 år sedan.

Karin sa...

Hur fanken lyckades jag glömma Sara Stridsberg? Och Lotta Lundbergs Skynda, kom och se?
/flaskpostar-ka

*Malin* sa...

Falkenland verkar jag ha missat totalt... Det är väl bara att åtgärda misstänker jag. :-)

Av Rydberg har jag bara läst Djävulsformeln o den var rätt kass tyckte jag. Men då kanske man skulle ge henne en fair chans o testa ngt annat?

Sofia sa...

Rydberg är faktiskt väldigt bra. Men bäst av alla är ändå Vilhelm Moberg. Hans böcker är verkligen svenska klassiker. Dessutom verkar han så spännande som person vilket gör hans böcker än mer intressanta.

www.vilhelmmoberg.com