onsdag 15 augusti 2007

Mina 5 bästa brittiska och amerikanska författare, eller: Dagen då The Girl Least Likely To officiellt blev galen av beslutsångest

Veckans bokfemma är som klippt och skuren för mig, som nästan undantagslöst läser anglosaxiska författare på originalspråk. Enda problemet är att det är nästintill omöjligt att begränsa sig till fem. Mina 50 - eller 150 - favoriter hade varit sååå mycket lättare. Hur jag än gör kommer hjärtevänner att utelämnas, så det här kan inte bli en definitiv eller ens särskilt representativ lista. Det finns flera tillvägagångssätt här. Alternativ 1: lista de författare som betytt mest under en längre period - författare jag slukar ALLT av och alltid köper inbundet av. En slags litterär motsvarighet till vänner man haft i många år och aldrig kommer tappa kontakten med. Alternativ 2: lista de författare som betyder mest för mig nu, idag. Nya förälskelser och bekantskaper, för att fortsätta med liknelsen. Too-woo, what to do? (CS Lewis kommer inte att dyka upp på den här listan, men säkert om det blir något barn- och ungdomstema. För ni fattade väl Narnia-referensen, boys and girls?)

Efter moget övervägande blir det alternativ 1. Alltså: de författare jag av olika skäl klamrar fast vid av ohejdad vana. De namn som poppar upp först när jag får den både underbara och vidriga frågan "vad läser du för något?". (Mina standardsvar: "Hur mycket tid har du på dig?" och "Don't get me started".)

Brittiska och amerikanska författardarlings

1. Joyce Carol Oates



Hon ser ut som en bindgalen anorektisk älva men är en gigant i USA:s litteraturkanon. "America's dark lady of letters" har på senare år visat prov på en närmast manisk utgivningstakt, och kvaliteten är skiftande. En halvdan Oates är dock alltid, alltid bättre än 90% av annan anglosaxisk skönlitteratur. Jag kanske är partisk eftersom jag skrivit flera uppsatser om Oates och läser allt hon ger ut, men för mig saknar hon motstycke. Många begåvade svenska författare har Oates som förebild; allra tydligast märks inflytandet kanske hos Carina Rydberg, som även hon är en fena på nattsvarta, krypande litterära spänningsromaner. Oates täcker alla genrer och målgrupper: Nobelpris-worthy finlitteratur, skräck (hon har varit redaktör för flera skräckantologier och höll ett välkomsttal till Stephen King när han gästade Princeton för ett tiotal år sedan), spänningsromaner under pseudonymerna Rosamond Smith och Lauren Kelly, fiktiva biografier (Blonde är och förblir en av de bästa böcker jag någonsin läst), magisk realism (Bellefleur), ungdomsromaner, non-fiction (bland annat underbara On Boxing som även sportanalfabeter kan uppskatta), uppväxtsskildringar, stora episka romaner med Great American Novel-känsla, poesi, dramatik... Ibland blir jag helt matt bara jag tänker på hur många år det kommer att ta för mig att beta av hela hennes litterära produktion. Då är jag ändå på god väg.

Allra bäst gillar jag Oates när hon väver in gotik och skräckbetonade stämningar i sina verk. Någon som är förvånad? Min näst bästa Oates är när hon skildrar ett Amerika i förändring på makro- och mikronivå, som i The Falls, We Were the Mulvaneys, Them och Wonderland. Ingen kan som Oates skriva om brustna förhoppningar, skuggsidan av den amerikanska drömmen och bortslösade kvinnoliv. En vanlig invändning när det gäller Oates är att hon gräver sig ner FÖR djupt i misären, att det nästan finns något sadistiskt drag i hennes ofta väldigt mörka och otäcka kvinnoskildringar. Det är en legitim invändning, men jag tycker ändå aldrig att Oates exploaterar sina karaktärer. Ibland, som i The Tattooed Girl från 2003, balanserar hon farligt nära gränsen, men jag beundrar hennes förmåga att skapa alltigenom osympatiska karaktärer som man ändå ömmar för. Och när det gäller stilistisk förmåga är hon utom tävlan. Särskilt hennes inledningar, herregud, jag får gåshud bara jag tänker på de första raderna i Blonde och Bellefleur!

Om inte Joyce Carol Oates hinner få Nobelpriset innan hon dör kommer jag att viga mitt liv åt att bli en böld i Horace Engdahls röv. Tänk Gert Fylking gånger hundra.

Lästips: Blonde, The Falls, Wonderland, Bellefleur, skräckiga novellsamlingarna The Collector of Hearts: New Tales of the Grotesque och Faithless: Tales of Transgression. Även spänningsromanerna under pseudonymerna Rosamond Smith och Lauren Kelly är väl värda att kolla upp.

2. Stephen King



Förmodligen den författare på listan som jag haft ett intimt läsförhållande med längst. Jag var bara nio år när jag hittade Cujo i min fabrors bokhylla; nio år när jag tog det avgörande steget in i den värld av mörker och skräck som ända sedan dess genomsyrat mina preferenser angående litteratur, film, musik och TV-serier. Vi har inte alltid varit på speaking terms, Stephen och jag - under min barmhärtigt korta men intensiva period som litteratursnobb ignorerade jag mina hyllmeter King och ansträngde mig för att vara så svår som möjligt utan att spricka sönder - men vi har alltid hittat tillbaka till varandra. Mina favoritböcker med King är de som rör skrivande och författarskap: Misery, Lisey's Story, novellerna "Secret Window, Secret Garden" och "Word Processor of the Gods" och, framför allt, Bag of Bones, Rebecca-pastischen som är lika mycket kärleks- som spökhistoria. It, The Dead Zone, vampyrromanen Salem's Lot, långnovellen "The Library Police" och härligt slem- och bloddrypande novellsamlingen Night Shift. Förra hösten åkte jag en resa som involverade ett flygplan, två tågbyten, ett tunnelbanebyte och en språngmarsch på åttacentimetersklackar runt en lerig sjö i Thurrock, Essex - allt med målet att träffa Stephen King på en smått bisarr signering på Tescos långt ute i Essex. Ska lägga upp min episka resedagbok här på bloggen för er som missade den.

Lästips: It, On Writing (en underhållande och handfast handbok om skrivande, där King bland annat outar sin adverbfobi - som jag själv delar, btw), Bag of Bones, The Dead Zone

3. Alice Hoffman



En relativt ny favorit, i alla fall ställd bredvid King. Hoffman skriver magisk-realistiska romaner med sagoskimmer. Det låter fånigt, men det är det inte. Jag får aldrig nog av hennes vackra, lekfulla och mänskliga skildringar av New England. Kate Atkinson, som står och stampae otåligt precis bortom femteplatsen på den här listan, är ett stort Hoffman-fan. Bara en sån sak!

Lästips: Here On Earth (en magisk-realistisk Wuthering Heights i nutidsmiljö), Turtle Moon, Blackbird House.

4. Paul Auster

En given kandidat på min topp 5-lista. Här finns massor att älska: ömsinta New York-skildringar, metainslag (i briljanta "City of Glass", första berättelsen i redan klassiska New York-trilogin, börjar alltsammans med en felringning från en person som vill få kontakt med "Paul Auster, the author" - bara ett av många exempel på metainslag hos Auster), slump vs öde, rörande människoskildringar, medryckande, exakt språk... Framför allt är det berättarglädjen jag älskar hos Auster. Man märker att han fortfarande är förälskad i skrivandet som hantverk och konstform, och han behandlar sina karaktärer - som ofta återkommer i andra romaner, i olika sammmanhang - med en anmärkningsvärd ömhet och värdighet. Hans fru, Siri Hustvedt, är en annan amerikansk favoritförfattare - kolla upp!

Lästips: New York-trilogin, Moon Palace, Oracle Night och Travels in the Scriptorium

5. Anne Tyler



Anne Tyler är en riktig "author's author"; ett namn som ständigt återkommer när författare ska lista sina egna favoriter. Det var så jag upptäckte henne, och jag måste säga att jag verkligen förstår vad Nick Hornby med flera med flera gillar med Tyler. Hennes styrka är skildringarna av den vanliga människan, den som sällan beskrivs i dokusåporkvällspressnyhetsrapporteringarmediabruset men vars existens är precis lika värdefull och intressant som alla andra existenser i världen, nyhetsmaterial eller ej. Hon skriver fantastiskt vackert, med en skenbar lätthet, och rör sig ofta i Baltimore med omnejd. Det är mysigt och litterärt, och karaktärerna bär man alltid med sig långt efter att sista sidan vänts. En oerhört angenäm bekantskap, särskilt om ni redan gillar författare som Alice Hoffman och Elizabeth Berg.

Lästips: A Patchwork Planet, Back When We Were Grownups, Dinner at the Homesick Restaurant

Alla ni som inte fick plats på listan: jag älskar er med, lovar. Gud, det här var en PÄRS! Det kanske märks på omfånget?

7 kommentarer:

Hannah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hannah sa...

ag skäms lite för av dina 5 darlings har jag bara läst Paul Auster, men jag är ju (ganska) ung och kan ändra det. Vilket jag ska också, för när jag läser din blogg så får jag alltid lust att gå och köpa alla böcker du skriver om direkt och sen aldrig mer lämna huset och bara läsa 24/7. Synd att det inte är möjligt (fast okej, det är ju bra att göra LITE andra saker ibland också :-))

Själv är jag inte så bra på att formulera mina tips så att man tror mig direkt, säkert inte på svenska, och jag vet inte ens so mycket om "vår" litteratur, men tro mig ändå: de här nederländska/belgiska författarna är värt att läsa.

1) Gerard Reve - De avonden (kvällarna), från Holland, 1947 tror jag. Bästa nederländskspråkiga boken jag har någonsin läst, och det tycker många andra också. Detsamma man upplever med Raskolnikov och fever upplever man också med Frits och hopplöshet. Jag har aldrig varit lika deprimerad som när jag hade läst den här boken, och Dick Matenas serie-version (med full text) är kanske även värre (fast den finns antagligen bara på nederländska)! Läs den när vädret är dåligt, för effekten, men helst inte när du redan är deprimerad.

2) Vilken roman som helst av Arnon Grunberg, som är antagligen populärast av alla holländksa författarna just nu, och jag fattar varför: allt han skriver är väldigt bra. Mycket underhållande; roligt och gripande samtidigt. Jag vet dock inte om hans böcker finns på svenska.

3) Vilken roman som helst av Amélie Nothomb (till exempel "Mercure", "Hygiène de l'assassin", "Le sabotage amoureux"), som är från Bryssel och är mycket populär i Frankrike och också här i Flandern. Många tycker att hon bara är pedant och olidlig men många andra tycker att hon är bäst i världen. Hon har publicerat ett nytt bok varje år sedan 1992 och jag tycker att alla dessa böcker är värt att läsa. De är oftast korta och lätt att läsa också förresten, även på franska.

ps: Jag har inget flamländskt tips, tydligen, hmm. Det märks väl att jag är ingen flamingant direkt.

Och nu blev det här "lite" för långt. Hoppas att det hjälper, iallafall!

The Girl Least Likely To sa...

Tack för de nederländska/belgiska boktipsen, Hannah! Ska kolla upp.

lise sa...

För min del får du gäärna göra en 50-bästa-lista! :D Du inspirerar verkligen till läsning!

*Malin* sa...

Wow vilken härlig lista! Och då menar jag inte bara författarna utan även ditt sätt att skriva. Själv gjorde jag nog min sämsta bokfemma någonsin, skriftligt sett. Jag var för trött för att få till det, att orka.

Håller med Lise - en topp 50 hade varit så kul att se från dig! :-)

Jag hoppas det är ok att jag länkar dig för hit måste jag återkomma!

The Girl Least Likely To sa...

Malin: Tack! Det var roligt att skriva också, även om jag som sagt var på väg att bli galen. Dina bokfemmor är en av veckans höjdpunkter för mig som älskar listor, särskilt om de har med böcker att göra. Välkommen tillbaka anytime!

Inte omöjligt att det blir en topp 50 vad det lider, men då får ni avsätta en hel helg för att hinna läsa... :D

lise sa...

The Girl. Det där tar vi som ett löfte ;)