torsdag 30 augusti 2007

Min kulturhöst: ett preliminärt kalendarium

Jag vet inte hur det är med er, men för mig är hösten synonym med roliga kulturevenemang. På vägen till jobbet tidigare i morse, andandes klarblå krispig höstluft i kungsblå höstlig kappa, gick jag och tänkte på allt kul jag har inplanerat och blev alldeles till mig. Här är ett litet preliminärt schema över mina kulturella höstaktiviteter:

Konserter
30 oktober spelar Lucinda Williams, aka Sankta Lucinda, min och Jackson Brodies gemensamma favorit av alla sorgsna countrysångerskor, på Chinateatern. Det blir tredje gången jag ser henne och jag räknar med hypnotisk stämning och vuxna män med musikrecensentskägg och tårar i ögonen.

5 november spelar Arcade Fire på Annexet. De är ett av de få nya (det vill säga post-90-tal) band jag verkligen tagit till mig, och jag har grämt mig över att jag missade Cirkus-spelningen i månader nu. Dags att reparera skadan. Synd att Annexet är en så sjukt tråkig konsertlokal bara.

Teater
11 oktober blir det Fans på Orionteatern. Hoppas jag i alla fall. (Eller hur, Johanna K?)

Litteratur
Massor med lästid under mjuka plädar medan det kuras skymning goes without saying. Förra hösten blev en Christine Falkenland-höst; denna höst tänker jag läsa mycket svenskt och nytt, t ex Jerker Virdborgs Mannen på Trinisla, Maja Lundgrens omtalade kulturmaffiaroman och Daniel Sjölins Världens sista roman. Utländska författare som jag tänker hålla hårt i handen i höst: Jenny Diski (har fortfarande Skating to Antarctica och ett flertal romaner framför mig), Joyce Carol Oates (känner att jag ligger efter...), Mary Lawson, Scott Smith (kan skräckiga The Ruins leva upp till förväntningarna som A Simple Plan skapade för vad som känns som eoner sedan?), Kim Edwards (hennes The Memory Keeper's Daughter gillas av Jodi Picoult och Sue Monk Kidd = tillräckligt för att jag ska bli nyfiken). Plus min vanliga blandning av mörkerkvinnor, pusseldeckare, krisande klimakterietanter, pittoreska bergsbyar i Montana/Kanada/Vermont, New Englands höstlöv, viktorianska London och stämning, stämning, stämning.

20-21 oktober åker jag på Bokkollo med Bokhororna! Can't wait. Har inte ännu fastställt bokpackningen, men jag tänker uppslukande och stort - fast inte så stort att jag inte kan lägga ifrån mig boken för att ta ett glas vin och diskutera med läsande med en fellow abibliofob.

TV
Dexter, Heroes och Top Model Sverige. Och den sista oktober kommer en deluxe-utgåva med båda säsongerna av Twin Peaks med massor av extramaterial och - håll i er nu! - DELETED SCENES!

Inga kommentarer: