söndag 12 augusti 2007

Mer Murakami

Eftersom jag är ute på ett enkvinnaskorståg med ambitionen att få alla bokmalar att upptäcka Haruki Murakami tänkte jag lista alla hans utgivna romaner och novellsamlingar, med en liten stjärna vid de titlar jag tyckt särskilt mycket om:

Murakami på engelska

A Wild Sheep Chase*
Norwegian Wood* (blev en hysteriskt stor framgång i Japan och ledde till en lång tillvaro i exil för Murakami, då han bland annat översatte min darling Raymond Carver till japanska)
The Elephant Vanishes (novellsamling)
Dance Dance Dance
South of the Boarder, West of the Sun
The Wind-Up Bird Chronicle
Sputnik Sweetheart* (min första Murakami och en klar favorit. Vackert, fängslande och halvmysko med klara paralleller till en annan favoritbok, The Magus av John Fowles, särskilt mot slutet av romanen. Kanske är det ömiljön och mystiken som gör det)
Hard-Boiled Wonderland and the End of the World
Underground (nonfiction om gasattacken i Tokyos tunnelbana)
After the Quake* (novellsamling)
Kafka on the Shore*
Blind Willow, Sleeping Woman (novellsamling, har inte hunnit läsa än)
After Dark (hans senaste, ligger högt upp på min önskelista)

Murakami på svenska

Norwegian Wood (finns i pocket)
Elefanten som gick upp i rök
Underground
Kafka på stranden
Den mekaniska fågelns krönika


Om Murakami

Haruki Murakami and the Music of Words av Jay Rubin (Murakamis engelska översättare)

Sådär, nu har ni läslista och allt. Inga ursäkter nu - marsch pannkaka till närmaste bibliotek eller bokhandel och utforska Japans mest fängslande, poetiska, roliga och bisarra nutida författare!

3 kommentarer:

Katarina sa...

"Underground" - om gasattacken i Tokyos tunnelbana - finns också på svenska. Den har jag i evigheter väntat på ska komma i pocket, men det verkar inte bli av...

The Girl Least Likely To sa...

Just det! Tack för info. Den har jag faktiskt inte läst, men vet att den finns i engelsk pocket och är ganska lätt att få tag på.

sedir sa...

fint. tack. jag älskar kafka på stranden och jag älskar the magus av fowles. jag bara vet redan nu att jag och murakami är för evigt kära. eller mest jag i honom. blir att springa till bokaffären direkt efter jobbet.