lördag 18 augusti 2007

Ljuva lördag

Mmm, lördag! Helgerna får verkligen en helt ny dimension när man jobbar. Inga ångestframkallande tentor eller uppsatsinlämningar, inga måsten, bara en (tyvärr alldeles för kort) räcka underbart blanka timmar att fylla med så lite aktiviteter som möjligt. Just den här helgen har jag absolut ingenting inplanerat. Eller, det var inte riktigt sant. Jag har två saker inplanerade: Gilmore Girls på Kanal 5 om en knapp halvtimme, och så ett spinningpass imorgon eftermiddag. Jag har aldrig, kommer aldrig, att förstå de som går igång på fullklottrade kalendrar och att Hitta På Saker; ni vet, den kategori människor som aldrig kan sitta stilla och blir rastlösa efter fem minuter av slappande. Jag LEVER för att göra ingenting. Den här dagen kommer att gå i mysbyxornas, läsfåtöljens och badkarets tecken. Planerar givetvis att hamna i läskoma - Kate Atkinson så klart, och någon (eller några, beroende på läskomanivå) av de Agatha Christie-deckare jag fyndade i Kungsträdgården i onsdags:





Min samlarnoja slutar inte med Maria Lang, you see, utan jag ser till att köpa upp mig på så många Agatha Christie som möjligt. På engelska, gärna så gamla utgåvor som möjligt. Jag har drygt tio böcker kvar tills min samling är komplett. Av de böcker jag hittade häromdagen är jag mest lycklig över Death Comes as the End, som utspelar sig i Egypten 200 år före Kristus. Christie utan a nice cup of tea, pittoreska byar och ärkebrittiska majorer och skvallertanter? Tanken svindlar. Christie tillbringade i och för sig en hel del tid i Egypten med sin man, som var arkeolog, så det blir säkert en intressant upplevelse.

Här är en ambitiös hemsida om Agatha Christie med en guide till alla hennes böcker, internetbokhandel, diskussionsforum och en sökmotor man kan ta till för att hitta rätt bok. Några tips på mer okända Christie-deckare: By the Pricking of My Thumbs och The Pale Horse, som är lite mörkare i tonen än de vanliga mysdeckarna och båda anspelar på Shakespeares Macbeth. Jag är även svag för Miss Marple-deckarna At Bertram's Hotel och Sleeping Murder. Christie höll, till skillnad från Maria Lang, en imponerande jämn nivå på sin romanproduktion och var läsvärd in i det sista.

5 kommentarer:

Martina sa...

Jag är ett stort Christie-fan (och även ett stort Maria Lang-fan) och Bertram´s Hotel är en av favoriterna med miss Marple... även om jag föredrar Poirot som detektiv.

The Girl Least Likely To sa...

Ja, visst är Bertram's Hotel mysig? Jag föredrar nog också Poirot egentligen, men flera av mina absoluta favoriter har varken Miss Marple eller Poirot som detektiv. Har du läst The Pale Horse?

Martina sa...

Jag tycker mig känna igen titeln, men kan inte påminna mig om vad den handlar om...

The Girl Least Likely To sa...

Den handlar om häxerier i en liten småstad på brittiska landsbygden och har en massa Macbeth-allusioner. Jättebra! Betydligt otäckare än vad Christie brukade vara.

Martina sa...

Ah, nej, då har jag nog inte läst den (kanske tittat på den på bibblan nån gång?) men den låter bra.