fredag 17 augusti 2007

Jag hjärtar Kate Atkinsson



"When she was younger she used to fantasize about sex and love, about keeping chicken and bees, being taller, running through fields with a black-and-white Border collie. Now she daydreamed about being the keeper at the gates, of standing with the ultimate ledger and ticking off the names of the dead as they appeared before her, giving them the nod through or the thumbs down. All those people who parked in bus bays and ran the red light on pedestrian crossings were going to be very sorry when Gloria peered at them over the top of her spectacles and asked them to account for themselves."

One Good Turn (underrubrik i hardcover-utgåvan: "A Jolly Murder Mystery") är allt jag hoppats på och mer. Ingen kan som Kate Atkinson få en att ena minuten gapskratta åt hennes absurda karaktärer och infall, för att sedan nästa minut få andnöd över den makalösa språkbehandlingen. One Good Turn är en lustfylld, skitrolig och spännande lek med detektivromanen som genre med ett atkinsonskt bisarrt men älskvärt persongalleri som bland annat innehåller en uttråkad deckarförfattare, en desillusionerad medelålders lyxhustru (Gloria, kvinnan med Sankte Per-drömmar) och så givetvis Jackson Brodie och hans Julia från Case Histories. Varför fick inte Kate Atkinson plats i veckans bokfemma? Jag skulle ha gjort två separata listor, en för brittiska och en för amerikanska författare. Oh well.

5 kommentarer:

Karin sa...

Å, hurra, jag längtar mig blå tills jag hinner läsa finfinfina Atkinsons nya! Älskade verkligen Case histories och TACK för utdraget som förstås ger mersmak.
/ka

The Girl Least Likely To sa...

Varsågod. :) Ut och köp One Good Turn NU, den finns i engelsk pocket och allt! Längtar redan efter nästa Atkinson-roman.

Frida sa...

har inte läst atkinson förut (jag vet, shame on me) men nu kliar det i fingrarna att klicka hem en fast jag inte borde. får se hur jag gör, men den verkar onekligen fascinerande. tack för tipset!

Johanna L sa...

Det här är alldeles OT, men din detox-kur? Berätta mer om hur det kändes efter och lite under? Var det värt det? Blev du en ny människa?
Mkt nyfiken!

The Girl Least Likely To sa...

Johanna L: Oj, har jag glömt att skriva om den? Jag skrev nog bara om hur himmelskt gott det var med kaffe, nu när jag tänker på det. :)

Mjo, det gick bra. Kan inte påstå att de där euforiska lyckokänslorna dök upp, men jag slutade iaf ha abstinenshuvudvärk pga inget koffein efter ett par dagar. Kände mig dock rätt trött och frusen igenom hela kuren, och träningen gick inte lika bra som vanligt. Sjukt tråkig mat också, även jag gillar att äta mycket frukt och grönt. Sen äter jag ganska sunt och balanserat i vanliga fall också - det kanske gör större skillnad om man är Anna Skippers skräck innan?