fredag 31 augusti 2007

Inland Empire, eller: en studie i besvikelse



Ikväll skulle det ha varit högtidsstämning. Jag skulle ha köat med en handsvettig biljett i näven, undvikit popcorn, läskkladd, alla distraktioner eftersom inget får komma emellan mig och en David Lynch-premiär. Jag skulle ha suttit i biomörkret på premiärdagen, precis som jag gjorde när Lost Highway, The Straight Story, Mulholland Drive, alla Lynch-filmer som gjorts sedan jag var gammal nog att se barnförbjudna filmer. Nu blir det inte så. Som en konsekvens av Triangelfilms konkurs och SF Bios förkärlek till flamsiga testosteronkomedier och svettluktande actionfilmer får Inland Empire ingen svensk biopremiär. Jag vägrar leva i ett universum när en av de bästa nu levande regissörerna inte anses biopremiär-worthy. David Lynch direkt till DVD? För mig känns det lika främmande som när Morrissey stod utan skivkontrakt. Det löste ju sig till det bästa, och jag hoppas att det här också gör det. För fastän jag kan irritera mig på andra människdors andning, mobiltelefoner, kladd, ovälkomna avbrott så kvarstår faktum: David Lynch-filmer bör avnjutas på bio. Åtminstone första gången, sedan följer givetvis flera omtittningar i hemmets lugna vrå. Men jag minns fortfarande den kallsvettiga skräcken när en diaboliskt leende Robert Blake ber Bill Pullman att ringa hem och möts av Blakes röst i andra änden av telefonen: "I'm at your house right now." Skulle den scenen ha varit så kompromisslöst obehaglig om jag inte hade suttit fånge i biomörkret utan någon kudde att gömma sig bakom eller någon pausknapp? Och monstret utanför dinern i Mulholland Drive, Lynchs läskigaste mardrömsgestalt sedan BOB, hade han skrämt skiten ur mig på samma sätt om jag hade suttit i sällskap av spinnande katter och myspläd? Jag vet inte, men jag vill i alla fall kunna ha möjligheten att uppleva David Lynchs filmer i så många olika miljöer som möjligt.

Svensk Filmindustri får en stor fet tistel från mig idag.

6 kommentarer:

Hannah sa...

Tur att man bor i Belgien då - vi såg Inland Empire på bio i februari och mars. Och den var bra, eller det tyckte iallafall min sällskap och jag.

Salt i såret, jag vet. Förlåt! :-)

The Girl Least Likely To sa...

Ajajaj, salt i såret, salt i såret!!

anastasia, virginia-bo sa...

Gud vad synd och jobbigt! Men om du känner någon med fet 56"-tv kan du ändå komma något närmare bioupplevelsen. "Men don't change, they reveal themselves over time".

The Girl Least Likely To sa...

Virginiabo! Hur är det med allt? Maila mig, okay? Puss puss!

Anonym sa...

Du kan börja leva i ett universum med Bra filmer på bio. Inland Empire kommer på bio i Sverige i mitten av oktober.
/Lynchen

The Girl Least Likely To sa...

Anonym: For real?! Har du någon länk? Gud, det här är ju dem bästa nyheten på evigheter! :D