torsdag 2 augusti 2007

Hjärngodis



En (åtminstone delvis) sömnlös natt har följts av en magsårsframkallande dag, och jag söker tröst på det sätt jag känner till: genom böcker. Hey, det är väl sundare än att ta till flaskan, right? Så fort jag är klar för dagen ska jag gå till Pocketshop på Götgatsbacken och köpa något riktigt lätt, fluffigt och lättsmält. Sofie Kinsella, tror jag. Jag blev väldigt glatt överraskad av Can You Keep a Secret?, som var rolig och medryckande med en hjältinna man bara var tvungen att heja på. Är Undomestic Goddess lika bra? Jag tänker prova. Den här dagen kräver chick lit.

Någon som har mer tips på tröstchicklit? Det ska vara hyfsat välskrivet, så Denise Rudberg och Chris Manby faller bort på en gång. Gärna roligt och lite witty med en schysst, lagom sarkastisk huvudperson också. Exempel på chick lit jag gillar: Jennifer Weiner, Marian Keyes, Lisa Jewell, Jane Green, Plum Sykes och Alexandra Potter. Någon? Tips mottages tacksamt, för vem vet när nästa stressdag kommer och man inte får ta till koffein.

4 kommentarer:

Johanna L sa...

Min nya favvo : Jonathan Tropper! Han ær så bra!" Plan B och How to talk to a widower har jag læst så långt (norskt tangentbord just nu, sorry) och dom ær super. Finns dock sækert inte på Pocketshop men i en nætbokhandel næra dig. You will feel right at home.

The Girl Least Likely To sa...

Johanna L: Tack för tipset! Ska definitivt kolla upp. Påminner han om någon författare jag känner till?

Katarina sa...

Emily Giffins två romaner "Something Borrowed" och "Something Blue" (den senare är en fristående fortsättning på den första, ur den andra huvudkaraktärens perspektiv) är chick lit när den är som bäst - jag läste båda (dock ej samma dag..., även jag har mina begränsningar) i en sittning. Omöjliga att lägga ifrån sig! Och lite "djupare" och mindre ytligt än många andra böcker i genren.

Även "The Boy Next Door" av Meg Cabot är en bok jag håller högt.

The Girl Least Likely To sa...

Katarina: Tack för tipsen! Jag antecknar. :)