torsdag 9 augusti 2007

The Girl Least Likely To lever upp till sitt namn

Jag upphör aldrig att förvånas över mig själv nu för tiden. Senaste nyhetsbulletinen i mitt nya, förbättrade liv: jag ska springa Midnattsloppet! Jag upprepar för dramatisk effekt: jag, The Girl Least Likely att springa något lopp, ever, ska springa Midnattsloppet. En (1) mil i sällskap av äkta spring-geeks, dvs inte den typ av geek jag brukar försystra mig med. Smaka på den, gamla gympalärare som sa att jag var "bra i huvudet" (men saknade en hel del när det gällde det fysiska/praktiska, var undertexten I guess). Tre dagar senare ska jag vara med i tjejgåing-loppet runt Årstaviken - dagen efter bokbytarkvällen med vin och bokprat i Bokhorornas regi. Hujedamej, jag fattar inte hur det ska gå till.

Lägg följande till protokollet: det var inte min idé. Däremot lät jag mig villigt övertalas, trots att jag än så länge aldrig sprungit längre än 30 minuter i sträck. När beslutet var fattat kände jag mig lite som Charles i Fyra bröllop och en begravning, ni vet när han bestämmer sig för att inte följa med sina vänner till Toms slott och istället beger sig till The Lucky Boat eller Boatman eller vad nu den där puben hette för att hångla upp Carrie? "Right. Odd decision." Very odd indeed.

Lite popkulturell kuriosa på tal om Fyra bröllop.., som är och förblir min #1 av romantiska komedier: från början var det meningen att Sarah Jessica Parker skulle spela Carrie. Lite lustigt såhär i efterhand eftersom hon några år efteråt BLEV Carrie i en hel världs ögon. Jag älskar att läsa om vilka stjärnor som ursprungligen var tilltänkta till olika roller - ofta är det bara sååå fel. Visste ni till exempel att producenterna till X-Files ville ha en blond, bystig Pamela Anderson-typ i rollen som Scully? Varje kväll knäböjer jag vid mitt X-Files-altare och tackar Chris Carter för att han stod på sig och valde Gillian Anderson.

Nu laborerade jag lite med sanningen igen. Jag har inget defacto-altare, men min kompis Emelie har det, och här är en bild på mig i bästa dyrkarposen:



Senaste nytt i den eviga följetongen om den andra X-Files-filmen (Fight the Future kom ju redan 1998) är att det ska finnas ett färdigt manus och att både Gillian och David är ombord. Detta enligt David Duchovny själv, så jag hoppas innerligt att det inte är ytterligare ett fall av Peter och vargen. Trots Carnivale och Six Feet Under har jag, med undantag för Gilmore Girls, aldrig hittat en TV-serie på den här sidan av millenniumskiftet som fängslar mig till 110%. Det är bara att konstatera att även mina preferenser när det gäller TV-serier är hopplöst cementerade i 90-talet.

4 kommentarer:

Caroline sa...

impad av midnattsloppet! jag brukar stå utanför folkoperan m ett glas vin o skrika hejjarramsor all'americano :)

The Girl Least Likely To sa...

Caroline, jag är rätt impad över mig själv faktiskt. Du får stå och skrika hejaramsor på mig utanför Folkoperan, 'kay? Kanske ge mig en styrketår också, hehe. Om jag orkar så långt, vill säga...

masha sa...

filmen måste hända. filmen måste hända.

The Girl Least Likely To sa...

Masha: Damn right! Men alltså, jag TROR att den kommer att hända eventually för alla inblandade verkar på. Det handlar nog bara om logistik nu, att få ihop alla på samma plats vid samma tid. Både Gillian och David är ju rätt upptagna. Men hoppas verkligen att det blir snaaart! Fatta om någon viktig birollsskådis skulle hinna trilla av pinn, katastrof!