fredag 10 augusti 2007

Fulblogg + (surprise, surprise) mer bokprat

Ord som beskriver mitt fysiska och mentala tillstånd idag:

Trött. Matt. Slö. Loj. Lat. Slapp. Utschasad. Omotiverad. Ofokuserad. Seg. Mest enstaviga ord, för min loja hjärna orkar inte tänka ut långa ord. Det här vädret, jag pallar inte! Hela världen är en tjock, varmblöt filt; klibb, klister och äckel. Idag ångrar jag bittert att jag lovade att springa Midnattsloppet. Vi får se hur det blir med det där. Min ambitionsnivå för helgen = tjock bok + stor godispåse. Vi hörs när min hjärna aktiverats igen!

Recensioner av Daniel Sjölins och Marie Hermanssons nya böcker i dagens DN, förresten! Nu är jag jättesugen på att läsa Svampkungens son. Och Världens sista roman, fortfarande. Daniel Sjölins beskrivning av sig själv som en blandning mellan River Phoenix, Per Hagman och Per Sinding Larsen är ju helt klockren. PRECIS så ser han ut! Särskilt Per Sinding Larsen, det är något med mimiken tror jag. River Phoenix känns lite mer som en långsökt självutnämnd fåfänge-lookalike, ungefär som jag och Lara Flynn Boyle (pre-anorexia, cirka Twin Peaks, så klart - i ärlighetens namn är jag nog mer lik Michael Jackson, men långsökta fåfänge-lookalikes kan vara nyttiga för självkänslan). Men jag kan förstå hur han tänker. Det är något över ögonen, något med sättet att titta under pojkrufsig lugg som andas River Phoenix.

Eller vad säger ni?



Jag gör en mental anteckning om att återkomma till River Phoenix-temat, då hermetiskt åtskilt från alla Daniel Sjölin-konnotationer. River förtjänar att stå på egna ben. Stand By Me! (Jag var kär i hans rollfigur och grät alltid när Richard Dreyfuss' voiceover, så lik Stephen Kings frasering och röst, berättade vad som hände med honom som vuxen.) Running On Empty! My Own Private Idaho! Var hade han befunnit sig idag om det inte vore för överdosen utanför Viper Room den där halloweennatten 1993? Jag blir fortfarande lika ledsen när jag börjar tänka i de banorna.

2 kommentarer:

Helena sa...

Du vet, Lotta Bromé och Henrik Olsson har ju ett barn ihop. Det måste se ut som Daniel Sjölin.

The Girl Least Likely To sa...

Haha, kanske det! Men jag är mer inne på Per Sinding Larsen fortfarande, faktiskt. Det är något med mimiken där...