fredag 24 augusti 2007

Veckans impulsköp



"Efter att ha tagit livet av den rödhårige gick jag till Quinn's och intog en ostronsupé."

En mening som skapar nyfikenhet och läslust, ne c'est pas? Mörkrets väg: en bekännelse av Michael Cox utkom på Albert Bonniers Förlag i veckan, och något måste Cox göra rätt, för han fick undertecknad att helt frångå sina principer och köpa inbundet och översatt. (Finn fem fel liksom.) Opiumhålor, mörka gränder och ond, bråd död i 1850-talets London... jag tror och hoppas på ypperlig höstlitteratur. Cox har jämförts med Charles Dickens och Patricia Highsmith och har översatts till 22 språk. Dan Brown i 1800-talsskrud? Gud, jag hoppas verkligen inte det.

2 kommentarer:

Annika sa...

Den är skittråkig.

The Girl Least Likely To sa...

Är den? Bummer! Fast jag är, som jag ofta brukar skriva, en sådan sucker för engelskt 1800-tal - till och med i plastig bestsellerutformning - att jag kan stå ut med "skittråkig". We'll see.