tisdag 14 augusti 2007

D'OH!

Dagens



Glömde linnet hemma och fick jogga längs ett fullpackat semestersvettigt Söder Mälarstrand endast iförd sportbehå och minimala shorts. Inget jag rekommenderar. Ibland är män djur - jag hörde åtminstone fyra olika djurläten under min lilla joggingtur. Samtliga från isterbukade, svettiga gubbar i luftkonditionerade bilar. Jag vet, jag vet, sparka in öppna dörrar och allt det där, men betyder det att man ska acceptera det?

På tal om män och djur så fanns det en rolig intervju med Maja Lundberg i Expressen i söndags. Cecilia Hagens intervjuer är alltid läsvärda, tycker jag, och den här var inget undantag. Med lite tur kan jag hämta ut Myggor och tigrar i eftermiddag. Någon som hunnit läsa än? Jag har bara ett par hundra sidor kvar i Stephenie Meyers ljuvliga vampyrroman i highschool-miljö, och jag misstänker att de sidorna kommer att försvinna alldeles för snabbt. En liten del av mig önskar att böckerna om Bella och Edward hade funnits när jag var tonåring. Misstänker att Edward hade kunnat rivalisera med Henry Winter från The Secret History om min största fiktiva kärlek. (Agent Cooper och Sherlock Holmes kommer också högt upp på listan.)

Men men. Tillbaka till tonår och Eclipse. Fastän jag är smått besatt av serien tror jag ändå att jag kanske missar den där extra dimensionen eftersom jag inte längre befinner mig i rätt ålder. Nu har visserligen några av de typiska tonårskvaliteterna - förmågan att bli hänryckt och totalengagerad i petitesser, en allmänt lättupptänd natur - överlevt tjugoårsstrecket, men ändå. Det är så oerhört mycket upprörda känslor, hormoner som får frispel och ord som "furious" och "rage". Men så VAR det ju i den åldern, så Meyers gestaltning är helt klockren. Inte ens tonårsvampyrer och -varulvar kommer undan. Väääldigt mycket sexuell frustration mellan berättarjaget Bella, som till sin stora sorg fortfarande är väldigt mänsklig, och bildsköne vampyren Edward, för alltid sjutton år och sekelskiftesanakronistisk. Nu jävlar får de komma till skott! Om nu det funkar när den ene är vampyr...?

6 kommentarer:

promoteyourblogforfree sa...

nice blog

Karin sa...

Ja - jag fick boken före utgivningsdatum tack vare/pga en miss från adlibris... Läste således ut Myggor och tigrar någon dag före recensionsdatum. Den är underbar. Alltigenom underbar. Ah.

The Girl Least Likely To sa...

Åh vad skönt med en positiv recension äntligen! Det känns nästan som om alla kritiker gaddat ihop sig, vilket kanske är förståeligt. Jag ser jättemycket fram emot att läsa!

Karin sa...

ja de är rädda som små kaniner. Men Maria-Pia Boëthius skriver bra om Maja Lundgren, tror det är i Expressen. Detsamma gäller i stort sett för Carina Rydberg (läste ut Den som vässar vargars tänder på lunchen idag - jag ställlet mig stumt beundrande inför detta mästerverk som helt håller samma klass som Nattens amnesti).

Martina sa...

Apropå att komma till skott med en vampyr - det funkade ju i Buffy The Vampire Slayer (serien)! Hej förresten, hittade din blogg efter en mängd surfande på olika bokrelaterade bloggar... måste säga att jag gillar den skarpt, du skriver väldigt bra.

The Girl Least Likely To sa...

Martina: Haha, ja, det har du ju rätt i! :) Och tack!