tisdag 14 augusti 2007

Dagens skivtips



Blacklisted - Neko Case (2002)

Här är några av de många saker som får mitt popkulturskadade hjärta att skena iväg: mördarballader, suggestiv Twin Peaks-stämning, alt country, känslan av att befinna sig i en mörk, rökfylld lokal där en vacker men sorgsen chanteuse sjunger sönder hjärtat mot en dekor av tunga, röda sammetsgardiner på en alltför stor och enslig scen medan förlorade själar tittar allt djupare ner i sina glas. Hos Neko Case återfinns allt detta, och mer. Julee Cruise får ursäkta, men i min sinnesvärld är det Neko som sjunger på The Roadhouse när Maddy blir mördad av BOB och alla kroggäster faller i gråt till musiken. Neko vet säkerligen inte om det här - den enda gången jag har fått prata med henne kunde jag bara klämma ur mig ett Wayne's World-aktigt "you're awesome!" - men hon har nästlat sig in i flera av mina favoritböcker, -filmer och TV-serier. Det finns en scen i Stephen Kings roman Bag of Bones (det bästa han skrivit, om ni frågar mig) där berättarjaget drömmer att han befinner sig vid en sjö runt midnatt. Det är augustimörkt och varmt, det enda som lyser upp det beckmörka vattnet är röda papperslampor som leder fram mot en provorisisk scen. Alla festdeltagare är spöken, inklusive kvinnan som sjunger. I Stephen Kings version heter torchlight-sångerskan Sara, men i min begreppsvärld har Neko Case smugit sig in även där. Inte illa för en i högsta grad levande 37-åring från Tacoma. Just nu hör jag hennes röst, rökig men ändå metalliskt klar, en pipa man aldrig glömmer, i Stephenie Meyers Eclipse, som utspelar sig i skogarna där jag så gärna inbillar mig att Neko Case söp sig fjortisfull på moonshine för några decennier sedan.

Blacklisted, producerad av medlemmar från Giant Sand och Calexico, har Neko Cases Twin Peaks-country fått sällskap av ökenrock, rökig loungejazz och gammaldags blåögd soul. Det finns inte ett halvdant spår på den här skivan och det är nästan omöjligt att plocka ut favoritlåtar, men jag kan inte sluta lyssna på "Look For Me (I'll Be Around)", där Neko är så fast rotad i Twin Peaks att jag kan se dvärgen och jätten dansa med varandra vid de röda gardinerna i Black Lodge.

4 kommentarer:

J sa...

Det låter fantastiskt! Du är en mästare på att lovebomba. Blir galet nyfiken (och med tanke på vissa gemensamma smakpreferenser - Donna Tartt, Twin Peaks och vampyrer till exempel) så blir jag extra intresserad. Fortsätt ge tips på dina favoriter!

The Girl Least Likely To sa...

Det ÄR fantastiskt, och tack för uppmuntran! Jag kommer garanterat fortsätta tips, don't you worry.

Sara sa...

Åh, bränn skivor åt mig, please please! :)

The Girl Least Likely To sa...

Will do, pumpkin! Bara jag slutar leva i flyttkartonger ska jag fixa en skiva med Twin Peaks-känsla, lovar.