onsdag 1 augusti 2007

Dagens boktips



Har ni av någon outgrundlig fortfarande inte läst fjolårets bästa svenskspråkiga roman? I så fall råder jag er att reparera skadan. Omedelbart. Den som vässar vargens tänder är Carina Rydberg när hon är på sitt allra bästa, mest blodisande humör. Det är suggestivt, välskrivet och så in i helvete otäckt. Missa. Inte! Dessutom råkar jag veta att Den som vässar vargens tänder går att köpa för 39 ynka riksdaler på CDON.com, så vad väntar du på?

Att Rydberg inte åtminstone blev nominerad till Augustpriset är ett mysterium för mig. Kanske är hon konsekvent för nattsvart, för ryslig, för nära, för MYCKET för att det ska kännas riktigt trevligt? Augustjuryn verkar ju vara sålda på mysmustiga skrönor à la Kärlekens vidunderliga historia, Populärmusik från Vittula med mera. Missförstå mig rätt, jag blev överlycklig när Den amerikanska flickan vann. Monika Fagerholm är min bästa svenskspråkiga författare tätt, tätt efter Rydberg och Christine Falkenland. Men att Rydberg, som fick mitt blod att isas på en gassande varm strand i Spanien förra sommaren, inte ens tycks ha varit med i prisdiskussionerna, det är bortom mitt förstånd. Sverige behöver mer Carina Rydberg, och då pratar jag inte om hennes så kallade bekännelseromaner, som åtminstone Ernst Brunner tycks föredra framför hennes mer renodlade skräckromaner. Nope, jag vill ha min Rydberg i full skräckmundering. Krypande stämning, ond, bråd död, ångest, skräck, gärna lite monster också. Hennes nya romanprojekt ska enligt henne själv inte likna något hon tidigare skrivit. Jag är sjukt nyfiken, men hoppas givetvis på lite, lite skräckstämning.

PS: Varning för lättskrämda. Den som vässar vargens tänder är verkligen skitläskig. Jag är ganska luttrad efter en uppväxt präglad av barnätande clowner, vampyrer, mordiska hillbillies och Tales From the Crypt, men Carina Rydberg skrämde skiten ur mig.

5 kommentarer:

Karin sa...

Nu längtar jag ännu tills mitt bokuspaket kommer - kanske idag? - med bland annat just den senaste Rydberg. Håller absolut med om att det är skräckböckerna som är de bästa: Nattens amnesti, Nattens amnesti. Å, Nattens amnesti!

/flaskpostar-ka

The Girl Least Likely To sa...

Jag väntar också på ett Bokuspaket. :) Och ja, Nattens amnesti är verkligen Rydberg i toppform. Älskar skräckiga Rydberg!

Karin sa...

Ja, Rydberg är verkligen bra. Annat skräckligt anbefalles och önskas! Min bästa hälft K har sedan vi träffades introducerat mig i fler ljuva världar. En skräcklig sak som vi talat om på flaskposten är också Neil Gaimans Coraline, men den har du ju förstås läst.

Sara sa...

Oh, jag köpte den häromdagen och jag ser så mycket fram emot att läsa den.

Apropå böcker som kryper under huden på sin läsare så måste jag bara tipsa om "Undantaget" igen - jag vet att jag tjatar men det kommer jag att fortsätta göra tills du har läst den, grrl!

The Girl Least Likely To sa...

Sara: Jag ska, jag ska, promise!