torsdag 23 augusti 2007

Checklista inför hösten

Böcker: tjocka, välskrivna, atmosfäriska. Stämning of choice: dimma, diffusa obehagskänslor, skräck alternativt überbrittiskt, viktorianskt myspys. (Tips mottages gärna!)
Koftor: varma, mjuka, kulturtantiga.
Väder: soligt, kyligt, krispigt.
Vin: rött, mustigt, lättdrucket.
Mat: robust, värmande, kryddigt (tänk grytor).
Musik: samma gamla sorgsna singer/songwriters som förra hösten. Och hösten dessförinnan, och... ja, ni fattar.
Film: otäckt, suggestivt, krypande. Kanske lite genuint roliga och berörande romcoms också för att lätta upp stämningen lite.

Lägg därtill en höstkappa som är på väg med posten, två gosiga katter, ett stycke make och ett par, tre DVD-boxar och jag är all set för min favoritårstid.

15 kommentarer:

Jessica på sapere aude sa...

Mmmmm! Exakt så.
Atmosfäriska böcker: Middlesex av Jeffrey Eugenides och On beauty av Zadie Smith (den sistnämnda har jag bara läst 1/4-del i men verkar oerhört lovande. Vad jag älskade av Siri Hustvedt är finfin. Om du inte har läst Immortality av Milan Kundera så rekar jag dig att göra det (gäller för övrigt alla). Eh, atmosfäriska? Bra i alla fall!

The Girl Least Likely To sa...

Jag har faktiskt läst alla böcker du nämner utom Immortality. :) Kan skriva under på att de är underbara allihop. Av Kundera har jag bara läst The Unbearable Lightness of Being, men den gillade jag massor. Kanske dags att återuppta kontakten?

Med atmosfäriska menar jag att jag gärna läser böcker där stämningen spelar lika stor roll som intrigen och karaktärerna. Mina favoritstämningar i hösttider: dimma, diffusa obehagskänslor alternativt gammaldags, viktorianskt och superbrittiskt.

Jessica på sapere aude sa...

Hm, stämningen är definitivt viktig i Immortality - dock få inslag av dimma! Det är en av mina absoluta favoriter, den och Mästaren och Margarita, To kill a mockingbird och naturligtvis Secret history. Å, fast det finns ju så många mer...

Har idag beställt Stephenie Meyers Eclipse på din inrådan. Ser fram emot - massor.

The Girl Least Likely To sa...

Åh, vad roligt! Liten disclaimer bara: Du vet väl att det är den tredje boken i serien, och att de bör läsas i ordning? Första boken heter Twilight, den andra New Moon och så Eclipse. Ska bli jättekul att höra vad du tycker!

Jessica på sapere aude sa...

Å, nej... Jaha, bara gå in på AdLibris igen då!

Jessica på sapere aude sa...

Eller "Å nej" förresten... Men problemet med mina besök på AdLibris är att de aldrig brukar stanna vid bara det jag tänkt. Men nu gjorde jag det snabbt och bestämt *duktig flicka* hahaha. Tog båda de andra delarna på en gång - känns ju fånigt att bara ha ettan och trean. Oh, well.

Therese sa...

Dagens boktips: Jerker Virdborgs "Mannen på Trinisla"! Så sjukt mycket stämning att man nästan tuppar av!

The Girl Least Likely To sa...

Åh, tack Therese! Det är precis vad jag är ute efter: så mycket stämning att man tuppar av. Och Jerker Virdborg gillar jag.

Karin sa...

Jerker Virdborg! Skrek mig hes på vårt senaste möte inför vårens författarkvällar: mina kollegor (NB!bibliotekspersonal!) viiste inte vem han är!!!

The Girl Least Likely To sa...

Karin: Är det sant? Oh the humanity!

Karin sa...

Ja, jag är ledsen att säga det: det är sant!
Gissa vem som fortfarande är upprörd och i ett förstadium till magkatarr...

Linnéa sa...

Här kommer första tipset på bra romcom (viss brist på bra sådana nu för tiden tycker jag)

"2 days in Paris" med Julie Delpy och Adam Goldberg. Såg den ikväll på kulturhusets takterass och den var över förväntan!

The Girl Least Likely To sa...

Tack, Linnéa! Julie Delpy är så fin.

jessica sa...

underbart inspirerande! gah. du har fått mig att inse att hösten faktiskt är värd att älskas. Man får ju krypa upp i soffhörnet och läsa med tekoppen i handen precis hur mycket man vill på kvällarna! :)

The Girl Least Likely To sa...

Jessica: Precis! :)