fredag 3 augusti 2007

Bokhoran slår till igen

4 för 3-erbjudanden är livsfarliga, I'm telling you. Kastade i mig min detoxlunch för att hinna med ett varv på Akademibokhandeln och tänkte egentligen bara leta upp The Undomestic Goddess för att bunkra upp på tröstlit. However...

Shoppingrapport fredag

- The Undomestic Goddess av Sophie Kinsella (hoppas verkligen den är värt allt flängande)
- The Other Side of the Bridge av Mary Lawson

Lawson är en av många begåvade kanadensiska författare från Kanada. Riktigt i samma klass som Atwood och Shields är hon inte, men jag är väldigt svag för hennes vackra språk, atmosfäriska miljöer och enkla men fängslande berättelser. Lite spyvarning på att hon blev kallad mappie-författare i Amelia Adamos Andra Tidning, men det kan ju faktiskt inte hon rå för. Och let's face it, min bokhylla är knökfull av mappie-författare. Jag föredrar bara att kalla det klimakterielit.

- The Divide av Nicholas Evans (naturporr!)
- Dedication av Emma McLoughlin och Nicola Krauss

Mer tröstchicklit från författarna till The Nanny Diaries (som snart blir film med Scarlett Johansson). Upplägget verkar rätt kul: huvudpersonens expojkvän slår igenom som rockstjärna med utlämnande texter om deras tid tillsammans. Säkert helt okej tidsfördriv.

Oj, insikt: Akademibokhandeln har "köp 4, betala för 3"-erbjudanden året om. De känner oss bokhoror. Jaja. Eftersom (snart) nästan alla mina precious ligger i flyttkartonger behöver jag bunkra upp lite. (Ett tecken på att man är beroende: det ständiga rättfärdigandet av ett stört beteende...)

3 kommentarer:

camilla sa...

det sista jag gjorde i sverige var "4för3"... irrestistable, always!

Fråga: Var det inte du som hade ett bra citat om augusti av Maria Lang?

repris önskas!

Annika sa...

Ååå, jag älskar Carol Shields. Älskar, älskar, älskar.

The Girl Least Likely To sa...

Camilla: Det är en dikt av Karlfeldt som hon låter Christer Wijk citera i Mörkögda augustinatt, vars titel är hämtad från just den Karlfeldt-dikten. Kan inte hela dikten i huvudet, men här är i alla fall slutklämmen:

"Din rika kärlek värdig,
mörkögda augustinatt"

Annika: Jag vet, hon är underbar! VAR underbar, menar jag. RIP.